Novosti

Učimo od drugih: Inovativne prakse za podsticanje biciklističkog saobraćaja


Kao plod saradnje između NVO Biciklo.me i Novosadske biciklstičke inicijative, predstavljamo sažeti predlog praktične politike (policy brief) pod nazivom Učimo od drugih: Inovativne prakse za podsticanje biciklističkog saobraćaja, koji je usmeren na poboljšanje uslova za upotrebu bicikla u Podgorici i Novom Sadu.

Bicikl je jedno od najčistijih i najefikasnijih prevoznih sredstava u gradovima. Kao takav, ovaj vid mobilnosti predstavlja praktičnu i održivu alternativu automobilima, koji su već decenijama u središtu saobraćajnih politika. Tokom posednjih godina, broj ljudi koji koriste bicikl kao sredstvo urbanog transporta iz dana u dan raste. Ni gradovi na Balkanu nisu izuzetak, pa je bicikl zahvaljujući promociji i naporima na izgradnji infrastrukture sve češći izbor ljudi. Ulaganje u upotrebu bicikla pozitivno utiče na razvoj grada i kvalitet života onih koji u njemu žive. Ipak, da bi bicikl u većoj meri bio zastupljen u saobraćaju, potrebno je kontinurano graditi i unapređivati infrastrukturu kojom se podstiče upotreba ovog prevoznog sredstva. Osim biciklističkih staza kao neophodnog elementa modernih saobraćajnica, čak i male intervencije na postojećoj saobraćajnoj infrastrukturi mogu doprineti unapređenju uslova za vožnju bicikla i unapređenju održive urbane mobilnosti.

Ovaj sažeti pregled praktične politike ima za cilj da predstavi neke od inovativnih načina za podsticanje upotrebe bicikla, sa posebnim naglaskom na unapređenje bezbednosti korisnika. Dokument je zasnovan na najboljim praksama gradova koji su prepoznati kao lideri u stvaranju uslova za povećanje udela biciklističkog saobraćaja. U dokumentu je predstavljeno pet intervencija na infrastrukturi za koje je dokazano da pozitivno utiču na upotrebu bicikla u gradovima, i to: površine za zaustavljanje biciklista, dvosmerni biciklistički saobraćaj u jednosmernim ulicama, semafori za regulisanje kretanja bicikala, vodeći pešačko-biciklistički intervali i izdignuti biciklistički prelazi. Na osnovu toga su dati predlozi za integrisanje ovih mera na lokacijama u Podgorici tako i u Novom Sadu.

Navedene intervencije predstavljaju praktična rešenja koja se mogu lako integrisati u postojeću saobraćajnu infrastrukturu. Namenjene su rešavanju specifičnih izazova u funkcionisanju saobraćaja i poboljšanju bezbednosti korisnika bicikla, a njihova implementacija dokazano doprinosi stvaranju bezbednijeg i privlačnijeg okruženja za vožnju bicikla.

Ovaj dokument je prvenstveno namenjen nadležnim organima Glavnog grada Podgorica i Grada Novog Sada u cilju efikasnog poboljšanja uslova za upotrebu bicikla. Osim toga, može biti koristan i donosiocima odluka, urbanistima, arhitektama, inženjerima, te lokalnim vlastima u drugim opštinama u Crnoj Gori i Srbiji.
Izradu ovog sažetog predloga praktične politike podržao je Evropski fond za zapadni Balkan (EFB).

Slične vesti

categoryDogađaji

Biciklisti osvojili ulice

02.01.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Novosadska kritična masa održana poslednjeg petka u ovom mesecu, izbrojala je više od 550 biciklista i biciklistkinja što je približno rekordnoj poseti od prošle godine. Od starta u Limanskom parku do Štranda…

tag kritična masa
Saznaj više
categoryNovosti

Evropska unija preporučuje biciklane u zgradama

16.05.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Novosađani su uglavnom navikli na “biciklane”, prostorije u zgradama namenjene čuvanju bicikala. U ponekim zgradama u biciklani mogu se naći čak i držači, nosači ili pumpe za bicikl. Ovaj projektantski…

tag biciklana parking
Saznaj više
categoryDogađaji

Kritična masa: “Centar za sve”

24.07.2023.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Novosadska biciklistička inicijativa je početkom ovog meseca uputila predlog nadleženim gradskim upravama za uvođenje biciklističkih staza u centru grada i to u Ulicama Jovana Subotića, Temerinska i Šafarikova. SMART studija…

tag kritična masa
Saznaj više