
Učimo od drugih: Inovativne prakse za podsticanje biciklističkog saobraćaja
Kao plod saradnje između NVO Biciklo.me i Novosadske biciklstičke inicijative, predstavljamo sažeti predlog praktične politike (policy brief) pod nazivom Učimo od drugih: Inovativne prakse za podsticanje biciklističkog saobraćaja, koji je usmeren na poboljšanje uslova za upotrebu bicikla u Podgorici i Novom Sadu.
Bicikl je jedno od najčistijih i najefikasnijih prevoznih sredstava u gradovima. Kao takav, ovaj vid mobilnosti predstavlja praktičnu i održivu alternativu automobilima, koji su već decenijama u središtu saobraćajnih politika. Tokom posednjih godina, broj ljudi koji koriste bicikl kao sredstvo urbanog transporta iz dana u dan raste. Ni gradovi na Balkanu nisu izuzetak, pa je bicikl zahvaljujući promociji i naporima na izgradnji infrastrukture sve češći izbor ljudi. Ulaganje u upotrebu bicikla pozitivno utiče na razvoj grada i kvalitet života onih koji u njemu žive. Ipak, da bi bicikl u većoj meri bio zastupljen u saobraćaju, potrebno je kontinurano graditi i unapređivati infrastrukturu kojom se podstiče upotreba ovog prevoznog sredstva. Osim biciklističkih staza kao neophodnog elementa modernih saobraćajnica, čak i male intervencije na postojećoj saobraćajnoj infrastrukturi mogu doprineti unapređenju uslova za vožnju bicikla i unapređenju održive urbane mobilnosti.
Ovaj sažeti pregled praktične politike ima za cilj da predstavi neke od inovativnih načina za podsticanje upotrebe bicikla, sa posebnim naglaskom na unapređenje bezbednosti korisnika. Dokument je zasnovan na najboljim praksama gradova koji su prepoznati kao lideri u stvaranju uslova za povećanje udela biciklističkog saobraćaja. U dokumentu je predstavljeno pet intervencija na infrastrukturi za koje je dokazano da pozitivno utiču na upotrebu bicikla u gradovima, i to: površine za zaustavljanje biciklista, dvosmerni biciklistički saobraćaj u jednosmernim ulicama, semafori za regulisanje kretanja bicikala, vodeći pešačko-biciklistički intervali i izdignuti biciklistički prelazi. Na osnovu toga su dati predlozi za integrisanje ovih mera na lokacijama u Podgorici tako i u Novom Sadu.
Navedene intervencije predstavljaju praktična rešenja koja se mogu lako integrisati u postojeću saobraćajnu infrastrukturu. Namenjene su rešavanju specifičnih izazova u funkcionisanju saobraćaja i poboljšanju bezbednosti korisnika bicikla, a njihova implementacija dokazano doprinosi stvaranju bezbednijeg i privlačnijeg okruženja za vožnju bicikla.
Ovaj dokument je prvenstveno namenjen nadležnim organima Glavnog grada Podgorica i Grada Novog Sada u cilju efikasnog poboljšanja uslova za upotrebu bicikla. Osim toga, može biti koristan i donosiocima odluka, urbanistima, arhitektama, inženjerima, te lokalnim vlastima u drugim opštinama u Crnoj Gori i Srbiji.
Izradu ovog sažetog predloga praktične politike podržao je Evropski fond za zapadni Balkan (EFB).
Slične vesti
Kritična masa: “Dan bez automobila” i tribina “Biciklisti pitaju grad”
Svake godine uoči Evropske nedelje mobilnosti, imamo taj jedan specijalan dan, a to je “Dan bez automobila”. Uoči obeležavanja tog dana, planiramo par aktivnosti da uradimo, naravno jedna od njih…
Nova obaveza za češke vozače: preticanje biciklista na 1,5 metar rastojanja
Zastupnički dom parlamenta Češke juče je podržao veću zaštitu biciklista na putevima predloženim izmenama zakona. Predlog podrazumeva da će “korisnici puta” morati da pretiču bicikliste sa najmanje 1,5 metar odstojanja, odnosno…
Počinje drugi biciklistički foto safari
U okviru projekta “Novi Sad Biciklograd” održava se drugi po redu biciklistički foto safari. U subotu u 12 časova, učesnici i učesnice će obaviti početni sastanak, dok će foto “lov”…