novi nsbi logo

Prva decenija Novosadske biciklističke inicijative i kako vidimo budućnost

Novosadska biciklistička inicijativa ove godine puni 10 godina borbe za bolju biciklističku infrastrukturu, veću bezbednost biciklista u saobraćaju, zdraviji vazduh i popularizaciju vožnje bicikla u Novom Sadu.

Sa našim naporima počeli smo i pre formalnog organizovanja u udruženje, još 2010. Tada je u gradu bilo oko 10.000 biciklista, odnosno oko 2,5% učesnika u saobraćaju, sa trendom opadanja tog broja. 

Ne znamo kako bi danas naš grad izgledao da se nije desilo kažnjavanje biciklista koji su vozili kroz pešačku zonu juna 2010. U tom trenutku je bilo izuzetno teško obići biciklom oko pešačke zone, jer nije bilo staza i ulice su bile jednosmerne ili nebezbedne za bicikliste.

Tada se grupa entuzijasta okupila i napravila pešačko-biciklistički protest kroz centar Novog Sada i tadašnjem gradonačelniku je predat predlog da ulice Modene i Njegoševa budu prohodne za bicikliste.

Kada je predlog usvojen, entuzijasti su shvatili da mogu da menjaju grad samo ako se budu trudili najmanje 10 godina!
 

clanak bicklisti menjaju grad

2011. godine osnovana je Novosadska biciklistička inicijativa, a 10 godina kasnije imamo više od 40.000 aktivnih biciklista na ulicama grada, odnosno više od 10% biciklista učesnika u saobraćaju.

 

Najvećim delom popularizaciji vožnje bicikla doprinelo je uporno organizovanje  Kritične mase, velike zajedničke vožnje poslednjeg petka u mesecu, kako bismo pokazali da nas ima mnogo, skrenuli pažnju drugim učesnicima u saobraćaju da postojimo, stvorili i razvili  bici zajednicu i uživali u vožnji. Do sada smo organizovali više od 70 Kritičnih masa!

 

NSBI je neumorno radila na propisima na gradskom i na republičkom nivou, trudili smo se da učinimo vožnju što bezbednijom i udobnijom, družili se na bici bioskopima i podsticali ljude da voze i zimi tako što smo organizovali besplatne bici doručke za sve koje sretnemo na biciklu kad je tako hladno.

 

Više puta smo organizovali detaljno mapiranje stanja svih biciklističkiih staza u Novom Sadu, koji smo svaki put predali Gradu i na osnovu kog se sada popravljaju problemi i oštećenja na stazama, kao i uklanjaju ivičnjaci na prelazima biciklističke staze i kolovoza. 

 

Radili smo i na edukaciji biciklista o propisima, bezbednosti u saobraćaju, krađi bicikala i kako je sprečiti, ali smo izuzetno ponosni na to što smo radili i na tome da što više biciklista bude pravilno osvetljeno i samim tim bolje vidljivo vozačima automobila. Kroz podele svetala i brojne edukativne akcije i radionice uticali smo na to da se broj pravilno osvetljenih biciklista u Novom Sadu poveća sa 20% na skoro 50%.

Temu biciklizma nametnuli smo medijima kao važnu i kako se broj biciklista na ulicama povećavao, zaista je i postala izuzetno bitna mnogim Novosađanima. 

 

Iz godine u godinu, pritiskali smo Grad da sredi biciklističku stazu u Futoškoj ulici i na Futoškom putu, želeli smo bici stazu na Mostu slobode i tražili da se ne truckamo na svakom prelazu preko kolovoza. I konačno - Futoška se trenutno rekonstruiše, prvi put se spominje bici staza na Mostu slobode kao moguća opcija, ivičnjaci se uklanjaju redom, a zimske službe izdvajaju novac za čišćenje bici staza.

 

Grad je počeo da ulaže veća sredstva u razvoj biciklističkog saobraćaja u gradu i prigradskim naseljima, pa smo ove 2021. godine postali pioniri u Srbiji time što je Grad Novi Sad, na našu inicijativu, počeo da deli subvencije za kupovinu bicikala. Akcija je toliko dobro prošla da su i drugi gradovi u Srbiji rešili da primene tu praksu!

 

Ono što nam je takođe bitno jeste da smo pokrenuli seriju tribina "Biciklisti pitaju grad" na kojima građani direktno mogu da razgovaraju sa predstavnicima raznih gradskih institucija i preduzeća koji se na bilo koji način bave biciklizmom i pitaju sve ono što ih zanima, kao i da saznaju koji su infrastrukturni planovi za narednu godinu. Organizacija ove tribine se nastavila i bez našeg pritiska i direktnog učešća u organizaciji i bez našeg učešća, što nam pokazuje da je tema biciklizma prepoznata i bitna mnogima u Novom Sadu.

 

Iako smo rekli da je potrebno najmanje 10 godina za promenu u gradu, i uprkos tome što je promena vidljiva, mi ovde ne stajemo!

 

Novosadska biciklistička inicijativa u svojim redovima ima nove, mlade, pametne, entuzijastične i motivisane ljude koji nameravaju da nastave borbu, ugledajući se na svoje prethodnike, koristeći njihova znanja, iskustva i resurse, uz modernizaciju funkcionisanja, svežu energiju i nove ideje.

 

Zato je tu i novi vizuelni identitet Novosadske biciklističke inicijative, moderniji i energičniji, koji nam daje više mogućnosti za narednih 10 godina, kada ćemo se još više približiti našem cilju.

 

A cilj nam je da bicikl postane dominantno prevozno sredstvo u Novom Sadu, odnosno da kopenhagenizujemo Novi Sad. Za to nam je samo potrebno vreme, jer viziju, načine i motivaciju već imamo!