Novosti

Kako voziti bicikl po snegu?


Svakodnevnu zimsku vožnju bicikla u Novom Sadu praktikujem poslednjih 7 ili 8 godina. Zašto nisam to ranije radio? Razlozi su verovatno isti kao i kod drugih ljudi,  pre svega predrasude i stavovi okoline. Iza svega ipak stoji jedna jednostavna činjenica: nikad do tada nije mi ni palo na pamet da probam. Nakon što sam probao pitanje je bilo samo “zašto ovo nisam ranije uradio?”. Zato evo nekoliko saveta za one koji se tek okušavaju u novom vidu zimske mobilnosti:

1. Kada vozim bicikl po snegu?

Ne postoji univerzalan odgovor na ovo pitanje poput apsolutnog da ili apsolutnog neSvako sam određuje svoju zonu komfora, potrebu i veštinu. Ako vam neko kaže da je nemoguće – nije. U vožnji sam sretao mlade, babe i dede, poslovne ljude, sakupljače otpada… Osnovno pravilo je: probajte na malom. Niko od radoznalog entuzijaste ne očekuje da sedne na bicikl kao “leteći” Holanđanin i prevali 10 kilometara po najžešćoj mećavi. Isprobajte par krugova “u kvartu”, steknite predstavu o svojoj veštini i ponašanju bicikla na putu. 

2. Kako da se obučem?

Opremanje bicikliste zimi nije mnogo drugačije od opremanja pešaka. Letnje patike koje “dišu” znače smrznute noge i loša su ideja. Ono što morate imati su rukavice, šal i kapa. Bitno je zaštititi glavu (uši, sinuse i lice), kao i ruke. Korisne su hulahopke ili dugačke gaće: čuvaju kolena i toplotu u donjem delu tela. Preznojavanje zimi na biciklu nastaje uglavnom usled kombinacije viška garderobe i prebrze vožnje. A tu dolazimo do sledeće bitne stvari…

3. Kako da vozim bicikl po snegu?

 Iako mnogi zimi preferiraju hodanje u odnosu na vožnju bicikla, hodanje (balansiranje na nogama) je kao radnja komplikovanija od balansiranja na dva točka. Zato je veća verovatnoća da ćete se okliznuti i pasti kao pešak nego kao biciklista. Uz tri osnovna pravila (koja su već poznata vozačima automobila), vožnja bicikla po snegu je daleko od nemoguće ili opasne: ne vozi brzo, ne koči naglo i ne skreći naglo. Relativno bezbedna brzina za vožnju bicikla po biciklističkoj stazi na kojoj ima snega na ravnoj otvorenoj deonici je do 15 kilometara na čas. Ako ozite ovom brzinom nećete ni imati potrebu da kočite naglo – videćete prepreku na vreme, a i vozači će vas videti na vreme. Pošto se bicikl održava ravnotežom, a zimi je lakše prokliznuti, pri skretanju treba voziti u širem luku pri manjoj brzini. Prosto – ne skrećite naglo ili pri velikoj brzini. Izbegavati skretanje na glatkim površinama (npr. putarskoj farbi, podlozi od pločica ili mermera i glatkim ivičnjacima) je mudra odluka, jer je na njima prianjanje gume na podlogu manje i lakše se proklizava. Pazite se i jakih bočnih vetrova: kao i za druga vozila i pešake, opasni su i za bicikliste. Korman ne treba okretati kontra, već ga okrenuti blago niz vetar. Ako je bočni vetar snažan toliko da vas skoro gura, pogotovo na utabanom snegu gde ima i leda ispod – siđite sa bicikla, nađite prohodan put na kome ne duva toliko i nastavite njim.

4. Šta treba mom biciklu? 

Zimi su vidljivost i preglednost manji, pa je osnovna stvar u bezbednosti imati dobra svetla: prednje belo i zadnje crveno. Koristite ih danju po slobodnom nahođenju, ako su vidljivost i preglednost smanjeni ili mislite da povećavate svoju uočljivost. Zapamtite: za upaljena svetla na biciklu danju niko nije kažnjen, za ugašena noću plaća se i glavom. Od ostalih preporučljivih stvari: šire gume sa nešto slabijim pritiskom su prednost. Ljudi koji voze brdsko-planinski bicikl sa gumama koje imaju krampone ne treba da brinu, za njih će vožnja biti uživancija. Momenat trijumfa za one sa istrošenijim kočnicama: zbog drugačijeg ponašanja pri vožnji duži hod kočnica nego inače je donekle ok (ne moraju da “hvataju” odmah). Povremeno masnom ili suvom krpom prebrišite bicikl, sneg se može skidati i metlicom. Lanac i prenos treba povremeno podmazati u ovom periodu, kako bi se izbeglo rđanje i smanjilo trošenje. Bicikl je osetljiv na zimsko “soljenje” puteva, pa dodatno pazite da se ne “ojede”. Ništa posebno, blago oprati spolja kako bi se skinula so, prebrisati. Ne ostavljati na hladnom mokar bicikl – led je uništavao armije, uništiće i jedan gradski bicikl.

Sve u svemu vožnja bicikla zimi nije posebna nauka niti fanatizam, ima brojne prednosti u odnosu na gradski prevoz, automobil i pešačenje. Svi voze sporije i manje je ljudi u pokretu, pa je i bezbednija. Efikasna je i brza, nema “saobraćajnih špiceva”, čekanja na stanici, mokre obuće, niti traženja parkinga 20 minuta. Sve što zahteva je pristojno oblačenje, mala doza veštine i pažljiva vožnja.

Procenite sami da li je ovo ta zima kada ste novu godinu započeli novom navikom.

Foto: M.T, G.B

Slične vesti

categoryNovosti

Kopenhagenizacija ruskog grada Almetjevska

09.01.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Kakvu razliku pravi jedna godina. U oktobru 2015. godine kompanija Copenhagenize Design je unajmljena od strane Almetjevska, grada u oblasti Tatarstan u Rusiji. S obzirom da je razvoj strategija za biciklizam jedan…

tag infrastruktura
Saznaj više
categoryNovosti

Počinje rekonstrukcija biciklističkih staza na Futoškom putu

25.08.2021.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Firma kojoj je pripao posao rekonstrukcije pešačkih i biciklističkih staza i zelenih površina na delu Futoškog puta biće zvanično uvedena u posao, a radovi u će obuhvatiti rekonstrukciju na deonici od Hajduk…

tag infrastruktura futoški put
Saznaj više
categoryNovosti

“Politika” protiv biciklista?

09.01.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Kakve posledice može da ima medijska stigmatizacija biciklista u članku “Vozači bicikala jure i ne gledaju na pešake” iz pera novinarke dnevnog lista “Politika”? Novinska kuća nije objavila reagovanje biciklističkih udruženja iz…

Saznaj više