Novosti

Predložena izgradnja privremenih biciklističkih staza u centru grada


Početkom ove nedelje uputili smo predlog Gradskoj upravi za građevinsko zemljište i investicije i Gradskoj upravi za saobraćaj i puteve za izgradnju privremenih biciklističkih staza i traka u centru grada u Ulicama Temerinska, Jovana Subotića i Šafarikova.

Da je centar grada veoma nepristupačan za bicikliste znamo svi. Osim što je u samom centru grada zabranjeno kretanje biciklistima kroz pešačku zonu, mnoge ulice nemaju adekvatnu i bezbednu biciklističku infrastrukturu. Iz tog razloga se građani i plaše da bicikliraju kroz Temerinsku, Jovana Subotića i Šafarikovu, što je i opravdano. Ove ulice su u potpunosti nepristupačne biciklistima i pre svega zbog velikog intenziteta motornog saobraćaja, veoma nebezbedne. Iz tog razloga, uputili smo predlog Gradskoj upravi za građevinsko zemljište i investicije da razmotri opciju izgradnje privremenih biciklističkih staza i traka na kolovozu. Uz to, u predlogu smo naveli da je neophodno da staze odnosno trake budu zaštićene stubićima radi veće bezbednosti biciklista i smanjenje mogućnosti nepropisnog korišćenja i parkiranja na stazama i trakama u ovim ulicama. 

Iako je u Srbiji nepopularna mera oduzimanje kolovoza za izgradnju biciklističke infrastrukture, ova praksa je sve zastupljenija u Evropi. Glavni izgovor zašto još nije pokrenuta kod nas jeste da će se oduzimanjem površina od automobila stvarati saobraćajne gužve. Međutim ovakvi izgovori nisu utemeljeni niti za njih ima dokaza. Nasuprot tome, mnogi gradovi u Evropi oduzimaju delove kolovoza i saobraćajne trake od automobila da bi izgradili biciklističke staze odnosno trake, a benefiti su višestruki. Osim što će se povećati bezbednost biciklista jer se ne mešaju sa motornim saobraćajem već imaju svoju stazu, ovim potezima se smanjuju saobraćajne gužve. U ulicama u kojima ranije nisu postojale biciklističke staze zbog čega su biciklisti izbegavali ove ulice, nakon izgradnje istih oduzimanjem kolovoza primećeno je više biciklista na ulici, a manje automobila, pokazuju najnovija istraživanja Grada Pariza, koji je poslednje dve godine iz centra grada uklonio oko 40.000 parkinga za automobile a u više od 30 ulica u centru grada oduzeo saobraćajne trake od automobila da bi izgradio biciklističke staze. To pokazuje da su građani izgradnjom bezbedne biciklističke infrastrukture odabrali da voze bicikl, jer se osećaju bezbednije.

Nije samo Pariz grad koji je oduzimanjem saobraćajnih površina od automobila dao prednost biciklistima. Najbliži ovakav primer imamo već u glavnom gradu Crne Gore. Podgorica je u čak tri ulice oduzela jednu saobraćajnu traku od automobila i napravila biciklističke staze u dužini od oko 3 kilometra. Ovakav potez je posebno ohrabrujuć u sredini u kojoj je automobil najzastupljenije prevozno sredstvo. Čak 70% građana Podgorice vozi automobil, dok svega 1% građana vozi bicikl. Ovakva statistika pak nije sprečila gradske vlasti da oduzmu 3 kilometra saobraćajnih traka od automobila i naprave biciklističke staze.

Novosadska biciklistička inicijativa i ranije predlagala slične mere

Iako smo ranijih godina predlagali da se pitanje biciklista u centru grada reši izgradnjom privremenih biciklističkih staza, do finalnog rešenja odnosno privođenja delova grada urbanističkim planovima, gradske institucije nisu imale sluha za ove predloge. Glavni izgovor je bio taj da se od automobila ne može oduzeti traka jer će se stvarati gužve, zato što je u tim ulicama saobraćaj velikog intenziteta i zato što biciklisti mogu koristiti kolovoz, iako je veoma rizično voziti bicikl u ovim ulicama baš zbog nepostojanja bezbedne biciklističke infrastrukture.

Šta dalje?

Ovaj predlog smo postavili i na interaktivnoj platformi Tvoj grad Novi Sad. Klikom na OVAJ LINK možete se prijaviti na sajtu i glasati za naš predlog kako bi bio prihvaćen od strane nadležnih gradskih organa.

I dok spremamo nove predloge i čekamo odgovor nadležnih institucija na ovaj predlog, pišite nam u komentarima na društvenim mrežama: Kuda vi vozite bicikl kada se krećete centrom grada, odnosno da li ste se usudili da vozite Temerinskom, Jovana Subotića, Šafarikovom, Uspenskom?

Slične vesti

categoryNovosti

Biciklom kroz Severnu Koreju

07.10.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Mlađim stanovnicima Srbije poznata uglavnom iz vesti o nuklearnim tenzijama, Severna Koreja 18. oktobra u 20 časova biće predstavljena u amfiteatru Spensa iz drugačije, intimnije perspektive. Zanimljiva iskustva sa putovanja…

tag cikloturizam
Saznaj više
categoryNovosti

Institucije protiv dvotočkaša, način usvajanja zakona problematičan

08.09.2023.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Udruženje Novosadska biciklistička inicijativa smatra da su novousvojene izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima donete u atmosferi haosa i konfuzije u Narodnoj skupštini, dodatno pogoršavajući utisak samog procesa izrade…

tag bezbednost zakon o bezbednosti kacige prsluci zobs
Saznaj više
categoryAktivnosti

Novosadska kritična masa

05.12.2017.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Možda ste se u proteklih godinu i po dana zadesili u saobraćajnom zastoju u Novom Sadu krajem meseca i nervirali se nekoliko minuta, dok saobraćaj nije nastavio ležerno da teče…

tag kritična masa
Saznaj više