Biciklistička staza na Sunčanom keju

Novi Sad prvi kreće sa podsticajima za kupovinu bicikala

Prošlo je nešto više od godinu dana kako je Novosadska biciklistička inicijativa uputila predlog Ministarstvu zaštite životne sredine i Vladi Republike Srbije da subvencionišu kupovinu bicikala. Ministar Trivan je tada uputio apel lokalnim samoupravama da započnu takve kampanje, poput sličnih u državama u okruženju (Makedonija, Crna Gora). 

U februaru 2021. godine, sa gotovo 40.000 redovnih biciklista, Novi Sad je na pragu da postane prvi grad u Srbiji koji će dati podsticaje za kupovinu bicikala. 

U javnosti se uglavnom navodi da su glavni zagađivač industrijski pogoni i individualna ložišta. Štetan uticaj prevelikog broja starih automobila se uglavnom zanemaruje, pa je poslednja vest da se razmišlja o ograničenju ulaska najvećih zagađivača u centar gradova, naišla na podeljene reakcije. 

Godinu dana ranije, biciklisti su uputili predlog kao reakciju na davanje subvencija za kupovinu novih taksi vozila, za koje je država pripremila značajne subvencije. Međutim, tek mali procenat ovih subvencija je iskorišćen, dok se za bicikle očekuje da će ih svi rado koristiti. 

Uprkos tome što nije objavljeno na koji način će se ovi podsticaji dodeljivati i u kom iznosu, na nivou grada je opredeljen ukupan iznos od 8 miliona dinara za 2021. godinu. Uprava za zaštitu životne sredine nazvala je ovu stavku "Podsticanje korišćenja bicikla kao ekološki prihvatljivog transporta". Prema opisu, cilj "povećanje broja biciklista na ulicama Grada Novog Sada u cilju poboljšanja kvaliteta vazduha i zagađenja životne sredine". 
 

Novi Sad biciklistički grad? 

Postoji više razloga zašto Novi Sad u Srbiji prepoznaju kao "biciklistički grad" :)

Na kraju XIX veka, imao je velodrom (na prostoru nekadašnjeg turskog hana). Jedan je od prvih gradova u Srbiji u kome su izgrađene biciklističke staze, a danas ima gotovo najrasprostranjeniju mrežu od preko 100 kilometara biciklističkih staza.

U Novom Sadu je prvi put postavljen biciklistički semafor, postavljena prva stanica za besplatnu popravku bicikala u Srbiji. Niz brojača na biciklističkim stazam redovno daje podatke o broju biciklista, a pre gotovo decenije, uveden je prvi rent-a-bike sistem pod okriljem JKP Parking servis. 

Novi Sad je prvi grad koji je od 2011. godine dopustio biciklistima zvanično kretanje kroz pešačku zonu, nakon protesta na kome je osnovana biciklistička inicijativa.
Nedugo zatim su se prvi put u Srbiji pojavile i biciklističke trake u suprotnom smeru u jedosmernim ulicama. U Novom Sadu je rano počelo da se eksperimentiše i sa crvenom bojom na biciklističkim prelazima i biciklističkim trakama.

Počev od 2020. godine, grad je počeo da radi i na uklanjanju ivičnjak sa biciklističkih staza. 

Osim podsticaja za kupovinu bicikala, novosadske bicikliste ove godine očekuju i radovi na biciklističkim stazama na Futoškom putu i prema nekim najavama, na nasipu od Limana i Telepa do Futoga, duž međunarodne biciklističke Eurovelo 6 rute. 

Šta piše u dokumentima?