Novosti

Električni bicikli izostavljeni iz državnih subvencija


U borbi protiv zagađenja životne sredine i sa ciljem poboljšanja kvaliteta vazduha, Vlada Republike Srbije je od marta 2020. godine počela sa subvencionisanjem nabavke novih električnih i hibridnih motornih vozila u iznosu od oko 1.000.000 € godišnje. Na spisku nema vozila koja bi donela najprimetniju promenu u životnoj sredini: električnih bicikala.  

Koga država (ne) subvencioniše protekle tri godine? 

Subvencije se dobijaju u proceduri koja podrazumeva da vozila moraju biti nova i na stanju kod prodavca koji strpljivo čeka da sve završite, da imate novac za kupovinu i niz papira. Od električnog mopeda (učešće države 250 €) do električnih i hibridnih automobila (učešće države do 5.000 €) iznosi i interesovanja variraju

Prema nezvaničnim informacijama, najmanje interesovanje je bilo za električne mopede i motocikle, dok su najviše kupovani automobili, a zanimljivo je i da ne postoji ograničenje u pogledu broja zahteva, pa jedno lice (fizičko ili pravno) može da ostvari više subvencija. Najviše zahteva došlo je iz Beograda, Novog Sada i Niša. Taksistima su odobrene posebne subvencije ako se kupuje vozilo za taksi potrebe. Međutim, za taksi delatnost su subvencije veće i idu do 8.000 €. 

Osim što država subvencije ne dodeljuje za kupovinu električnih bicikala, ne dodeljuju se ni za kupovinu električnih trotineta. Matematika je ipak jasno na strani dvotočkaša – najjeftiniji novi električni bicikli i trotineti dostupni su za oko 600 €, dok cena jeftinijih električnih i hibridnih automobila iznosi oko 15.000 €. Sa učešćem u ceni električnog bicikla od 250 €, godišnje bi se na ulici našlo oko 4.000 električnih bicikala umesto svega 200-500 električnih ili hibridnih automobila, čije prisustvo i pozitivan uticaj su statistički zanemarljivi. 

Kao kuriozitet može se navesti odluka Grada Beograda da subvencioniše i nabavku električnih bicikala u 2022. godini iznosom od 5.000 dinara. 

Zašto su uopšte uvedene subvencije?

U Srbiji je prema zvaničnoj statistici tokom 2021. godine bilo 2.2 miliona registrovanih automobila i saobraćaj je prepoznat kao jedan od većih zagađivača u gradskim sredinama. Među registrovanim vozilima dominirali su putnički automobili, dizelaši, a prosečna starost voznog parka je iznosila oko 17 godina. Ovakav vozni park izaziva niz problema u životnoj sredini: veću opasnost po saobraćaj, zagađenje bukom, svetlošću, mikroplastikom i hemikalijama, stvaranje saobraćajnih gužvi. Za svakodnevno funkcionisanje motornih vozila u Srbiji, osim velikih količina nafte i naftnih derivata koji čine Srbiju energetski zavisnom, potrebne su velike asfaltirane površine skupe za izgradnju i održavanje. Svaka od njih podrazumevaju izbor: parking umesto zelenila, pešačkih ili biciklističkih staza, dečijih igrališta i sportskih terena ili drugih delova životne sredine.

Slične vesti

categoryNovosti categoryNovosti

Stigao “Vrabac”: novosadska inspekcija na električnim biciklima protiv nepropisnog parkiranja

05.08.2022.
Autor: Marko Trifkovic

Na nešto više od 100 kilometara biciklističkih staza u Novom Sadu, najkasnije za 60 dana kretaće će se 10 električnih bicikala sa kamerama koje će evidentirati nepropisno parkiranje. Gradska služba…

tag parkiranje kazna
Saznaj više
categoryDogađaji

Kritična masa “Letnji raspust”

20.06.2022.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Završava nam se još jedna školska godina, a ovaj put Kritična masa obeležava početak letnjeg raspusta jednom laganom letnjom vožnjom kroz grad. Posebnu pažnju skrećemo na sve veće ulaganje u…

tag kritična masa
Saznaj više

Međunarodni dan bicikla – bici doručak, kritična masa, bici bioskop

27.05.2022.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Međunarodni dan bicikla obeležava se u svetu već četiri godine. Na 72. Sednici Generalne skupštine Ujedinjenih nacija 12. aprila 2018. godine, proglašen je međunarodni dan bicikla, koji se obeležava 3….

tag kritična masa bici doručak bici bioskop međunarodni dan bicikla
Saznaj više