Volonter montira svetlo na bicikl

Jesenjim biciklistima deljena svetla i mačje oči

Biciklisti su uslovima smanjene vidljivosti naročito ranjivi i teže uočljivi: zakon obavezuje da biciklista noću i u uslovima smanjene vidljivosti ima belo svetlo napred, crveno nazad. U Novom Sadu je prema zvaničnim podacima policije do početka septembra u toku kontrole zaustavljeno oko 950 biciklista za vožnju bicikla bez svetla.

Uprkos tome, u gradu od gotovo 40.000 biciklista broj osvetljenih biciklista je veći od proseka. 

Prva istraživanja udruženja u 2012. godini na 5 različitih lokacija pokazala su da je svega 25% biciklista pravilno osvetljeno, dok gotovo pola nije imalo nikakva svetla. Do 2018. godine nakon različitih akcija i kampanja zabeležen je skok na 43% pravilno osvetljenih. Najbolje navike su imali mladi (oko pola pravilno osvetljenih), dok su u grupi od preko 60 godina najmanje vodili računa o ovoj obavezi. 

Da bi doprineli rešavanju problema, aktivisti i volonteri Novosadske biciklističke inicijative razgovarali su sa biciklistima i delili svetla. 

Deljenje svetala

Cilj akcije: formiranje dobre saobraćajne navike

Udruženje je i ove godine je u nekoliko uličnih akcija delilo svetlo, ali i katadioptere (popularne "mačje oči"). U prve dve akcije podeljeno je 160 kompleta svetala biciklistima na dve lokacije, dok je u trećoj, jesenjoj, podeljeno 70 kompleta svetala i 40 katadioptera. 

Najveće iznenađenje predstavila je trenutna (ne)snabdevenost prodavnica katadiopterima - iako je biciklisti često nemaju katadioptere, od svih biciklističkih servisa u ovom trenutku više ni jedan nema katadioptere na stanju. 

Pravilnikom koji bliže uređuje ovu oblast, propisano je i da pored svetala, tehnički ispravan bicikl mora imati bočna reflektujuća tela na točkovima (katadioptere). Osim toga, tehnički ispravan bicikl mora imati i kočnice izvedene na oba točka, nožicu (ako ima dva točka) i zvonce jačine 75 dB. 

Projekat "Pogon 19" u okviru koga je izvedena akcija podržali su OPENS i Hajnrih Bel Fondacija.