Novosti

Da li je kažnjiva šetnja biciklističkom stazom?


Na preko 100 kilometara novosadskih biciklističkih staza situcaija je daleko od glatkog i slatkog. Osim parkiranih automobila, izbočina, ivičnjaka, nedovršenih radova i prekinutih deonica, biciklisti se tradicionalno susreću i sa pešacima. Ne uvek na zajedničko zadovoljstvo. 

Sigurno ste vozeći na dva točka bili u situaciji da se makar jednom “natežete” sa prolaznikom zalutalim na biciklističku stazu? Tom prilikom više nego sigurno je pešak nesumnjivo podelio svoja razmišljanja i entuzijazam o biciklistima koji voze trotoarom. A vi ste odlučili da izbacite svoj argument. Šta kaže zakon? 

AKO PEŠAK IDE BICIKLISTIČKOM STAZOM…

…učinite to na najkraći mogući način, jer član 96 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) kaže: 

Pešak je dužan da preko kolovoza i biciklističke staze prelazi pažljivo i najkraćim putem, nakon što se uveri da to može da učini na bezbedan način.

 a ukoliko postupite drugačije slede vam kazne od 10-20.000 dinara ukoliko sa sobom vodite dete mlađe od 12 godina. Ukoliko ste izazvali šetanjem sa detetom neposrednu opasnost za drugog učesnika u saobraćaju ili prouzrokovali saobraćajnu nezgodu, sleduje vam kazna od 20-40.000 dinara ili kazna do 45 dana zatvora (član 332).

Ako se šetate bez deteta po biciklističkoj stazi (recimo sa kućnim ljubimcem), kazna je 5.000 dinara, a izazivanje neposredne opasnosti ili prouzrokovanje saobraćajne nezgode od 6-18.000 dinara (član 333)

Mogući izuzetak od ovog pravila predviđa zakon u članu 94, jer u slučaju da ne postoji površina namenjena za kretanje pešaka, obaveza pešaka je da se kreće površinom pored kolovoza koja je pogodna za kretanje pešaka, što može da ukazuje i na biciklističku stazu kao pogodnu površinu.

…TO NE ZNAČI DA TREBA DA VOZITE BICIKL TROTOAROM

Situacije da biciklisti voze bicikl trotoarom nisu retke. Osim “završnih” delova vožnje, kada se zaustavlja ispred radnje, kafića ili drugog mesta, vožnja trotoarom je česta na deonicama gde uslovi za vožnju bicikla kolovozom nisu bajni i sjajni, a staza nikad nije izgrađena, poput Bulevara Mihajla Pupina. 

Članom 34 ZOBS, propisano je da Za kretanje vozila vozač mora da koristi površinu namenjenu za saobraćaj one vrste vozila kojim upravlja, osim u slučajevima predviđenim ovim zakonom. 

Ipak, zakon nije predvideo konkretne slučajeve vožnje bicikla trotoarom, pa u slučaju kršenja ovog pravila možete dobiti kaznu 5.000 dinara, odnosno 6-18.000 dinara ukoliko izazovete neposrednu opasnost ili prouzrokujete saobraćajnu nezgodu. Naravno, osim kazne ukoliko izazovete nezgodu, možete računati i na druge “troškove”. 
 

Na kraju, najbitnije zlatno pravilo je – šta god radili, vodite računa o sebi i drugima. 

Foto: J. Ivanović

Slične vesti

categoryNovosti

Belo napred, crveno svetlo nazad – da, ali zašto?

02.01.2018.
Autor: Marko Trifkovic

Neosvetljene bicikliste vozači zovu “kamikaze” ili “nindže”. Sa druge strane biciklisti obično smatraju da ako i sami vide noću da je to dovoljno da budu bezbedni. Noću i u uslovima…

tag svetlo
Saznaj više
categoryNovosti

Da li se konačno bliži rešenje biciklističke staze na Mostu slobode?

16.12.2022.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Grad Novi Sad traži iskusne inženjere koji će uraditi analizu uvođenja biciklističke saobraćajnice na Mostu slobode. Reč je o dugoočekivanom poslu koji Grad razmatra godinama, a sada dolazi do prvih…

tag infrastruktura most slobode
Saznaj više
categoryNovosti

Oprema za put

05.12.2017.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Kada je oprema za put u pitanju, postoji mogućnost da nešto nedostaje ili da se spakuju nepotrebne stvari. Ovo se najčešće dešava ukoliko se osoba tek upušta u avanture putovanja…

tag cikloturizam
Saznaj više