
Biciklisti u izmenama zakona o bezbednosti saobraćaja
Poslednje izmene zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima (popularno “ZOBS”) donose malo novosti za bicikliste i ne rešavaju u većoj meri postojeće probleme. Za decu ispod 12 godina i dalje je od 2009. godine vožnja bicikla javnim putevima zabranjena, prikolice za prevoz dece ne mogu da se koriste, nije uvedeno obavezno rastojanje prilikom preticanja bicikliste. Šta se tačno promenilo?
1. KACIGE I PRSLUCI NISU OBAVEZNI
Važna stvar iako nije novost: kacige i prsluci nisu obavezni. Zalaganje biciklističkih udruženja i apeli iz Evropske federacije biciklista su doprineli da zakon u ovom delu ostane nepromenjen. Biciklisti su i dalje dužni da koriste noću i u uslovima smanjene vidljivosti svetla, kao i da bicikl opreme katadiopterima, dok dodatnu zaštitnu opremu koriste po sopstvenoj proceni.
2. PEŠAČKO-BICIKLISTIČKA STAZA SA 10 KM/H
Pešačko-biciklistička staza je “put namenjen za kretanje pešaka i biciklista”, ali funkcioniše kao biciklistička staza sa ograničenjem brzine uz obavezu pažljivog postupanja i neometanja pešaka. Da ideja nije u potpunosti razrađena vidi se po ograničenju brzine na 10 km/h i po tome što nije uveden pešačko-biciklistički prelaz. Sa druge strane, nije jasno ni kako bi biciklisti mogli da proveravaju kojom se brzinom kreću. Bicikl za razliku od motora ili automobila po pravilu nema ugrađen i baždaren brzinomer, pa biciklista ne zna kojom se tačno brzinom kreće. Ovakve staze se koriste na mestima gde nema puno pešaka i biciklista, pa ograničenje brzine nema jasnu svrhu ukoliko je već predviđeno da se pazi na pešake. Kazna za prebrzu vožnju brzinom već od od 11 km/h iznosi 3.000 dinara, odnosno 5 – 15.000 dinara u slučaju izazivanja neposredne opasnosti ili nezgode.
3. VOZAČI MOGU DA PRETIČU BICIKLISTE NA “PUNOJ LINIJI”
Poslanička većina u Narodnoj skupštini zaključila je da je opravdano i bezbedno dozvoliti preticanje bicklista na putu obeleženom neisprekidanom linijom. Ovo znači da će svaki vozač, prema sopstvenoj proceni da li je preticanje ili obilaženje bezbedno na deonici sa neisprekidanom linijom, moći da ga vrši.
4. NA KOLOVOZU METAR, OSIM PRI SKRETANJU, OBILAŽENJU I PRETICANJU
Nešto što se do sada tumačilo logikom, navedeno je izričito. Prema izmenama zakona, ukoliko nema biciklističke staze ili trake, biciklista može da koristi metar od desne ivice kolovoza. Izuzetno od ovog pravila se odstupa pri levom skretanju ili obilaženju prepreka ili preticanju.
5. SMEMO DA SPUSTIMO NOGU SA PEDALE, AKO NE VOZIMO BICIKL
Odredba koja može da se svrsta u “nećete verovati”, nalazi se u članu 90 i navodi da biciklista ne sme da “sklanja noge sa pedala, odnosno oslonca za noge, osim u slučaju oslanjanja kada vozilo nije u pokretu”. Ako vas u ovakvoj situaciji uhvate, kazna je 3.000 dinara.
6. RUKOM POKAZIVATI PROMENU PRAVCA SVE VREME
Prema članu 32 zakona, biciklista je dužan da na vreme rukom pokaže drugim učesnicima u saobraćaju nameru da će izvršiti skretanje. Novost u zakonu je da biciklista mora rukom da pokazuje sve vreme dok vrši skretanje. U suprotnom rizikuje kaznu u iznosu od 5.000 dinara, odnosno 6 – 18.000 dinara u slučaju izazivanja neposredne opasnosti ili nezgode.
7. POVEĆANE KAZNE
Ukoliko se ne krećete biciklističkom trakom u obaveznom smeru, rizikujete kaznu od 20 do 40.000 dinara. Za dete mlađe od 12 godina koje upravlja biciklom na javnom putu, zakonodavac će vas prekršajno kazniti u iznosu od 10 do 20.000 dinara. U slučaju da izazove neposrednu opasnost ili nezgodu, kazna se povećava na 20-40.000 dinara ili kaznu zatvora do 45 dana. “Putnik na biciklu” koji odbije alkotestiranje rizikuje kaznu od 20-40.000 dinara.
Slične vesti
Rekordna posećenost Kritične mase uvod u drugi dan festivala
Prvi dan festivala je ostao u pamćenju mnogima – oko 750 biciklista i biciklistkinja vozilo je Kritičnu masu ulicama Novog Sada, što je apsolutni rekord! Završetak u Quarteru je ispraćen…
Mapiranje problema na biciklističkim stazama
Da li ste ovih dana videli ljude koji fotkaju biciklističke staze? U toku je projekat “Mapiranje problema i oštećenja na biciklističkoj infrastrukturi na teritoriji Grada Novog Sada”, a naši volonteri…
Detaljna analiza biciklističkog saobraćaja u Novom Sadu: Dobro, ali može bolje
Novi Sad je grad sa najvećom dužinom izgrađenih biciklističkih staza na lokalnim i državnim putevima u Srbiji, sa svojih 103 kilometra. Ispred je Beograda, koji ima izgrađen 101 kilometar, a…