Novosti

Porastao broj pravilno osvetljenih biciklista u Novom Sadu


Podatak da je u najboljem slučaju tek svaki peti biciklista u Srbiji noću pravilno osvetljen sigurno najviše brine vozače sa kojima delimo ulicu. Poslednjim istraživanjem otkrili smo da je u “srpskom Amsterdamu” u odnosu na 2012. godinu pravilna osvetljenost biciklista skočila sa 25% na 42%. Ovom podatku treba dodati da gotovo 30.000 Novosađana i Novosađanki redovno vozi bicikl na mreži od oko 90 kilometara biciklističkih staza, dok je 2012. godine na ulicama bilo približno 10.000 biciklista.

Po važećem zakonu o bezbednosti u saobraćaju biciklista je noću i u uslovima smanjene vidljivosti dužan da koristi belo svetlo napred i crveno pozadi i kompleti najjeftinijih svetala mogu se nabaviti već za 300 dinara. Nepravilno osvetljen bicikl najčešće nema svetla, ima jedno svetlo ili svetla pogrešne boje. Loše prakse podrazumevaju da su svetla nečim pokrivena (duga odeća, torbe i slično) ili da su uperena previsoko ili prenisko.  

U toku istraživanja naši volonteri i volonterke primetili su da muškarci neznatno više vode računa o pravilnoj osvetljenosti i da mlađi više vode računa o osvetljenosti od starijih. Najlošija situacija je među starijim biciklistima: u grupi “preko 60 godina” polovina biciklista nema nikakvo svetlo, dok je kod mladih u pitanju trećina. Iako se slobodnom procenom može doći do zaključka da u Novom Sadu ima oko 18.000 nepravilno osvetljenih biciklista, treba voditi računa da je u večernjim časovima u Novom Sadu prisustvo biciklista na ulicama manje nego u toku dana. Najstariji biciklisti na biciklističkim stazama u tom periodu čine manje od 10% populacije. 

Osim povremenih kontrola koje sprovodi policija, proteklih godina smo delili svetla i anketirali bicikliste, organizovali kampanje na društvenim mrežama i slali medijske apele. Veća popularnost gradskih bicikala takođe doprinosi ovom porastu broja osvetljenih biciklista, jer gradski bicikli za razliku od sportskih u prodaju dolaze sa svetlima, katadiopterima i zvoncem. U 2018. godini u Novom Sadu delom novca prikupljenim od saobraćajnih kazni grad Novi Sad je finansirao bilborde koji podsećaju bicikliste da su svetla noću obavezna.

Kazne za vožnju bez svetla su 3.000 dinara u naselju, od 6 do 20.000 van naseljenog mesta, dok u nekim slučajevima mogu iznositi čak 1600 eura. Prema pravilniku, biciklisti na tehnički ispravnom biciklu treba da imaju dve kočnice, svetla, katadioptere na točkovima i zvonce. Biciklistička udruženja su se protivila predlogu obaveznog korišćenja reflektujućeg prsluka za bicikliste, podsećajući da su problem upravo nedostatak svetala i katadioptera na biciklima i da treba raditi na povećanju osvetljenosti biciklista. Istraživanje je sprovedeno u periodu od 21 do 22 časa ručnim brojanjem na više lokacija u Novom Sadu, na uzorku od 865 biciklista.

Slične vesti

categoryNovosti

Argumenti protiv obaveznog nošenja svetloodbojnih prsluka – stavovi regionalne CIVINET mreže

02.01.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

U cilju informisanja zainteresovane i stručne javnosti, te podsticanja argumentovane i otvorene debate, o predlozima Nacrta za izmenu zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, obratili smo se za mišljene predstavnicima…

tag prsluk
Saznaj više
categoryNovosti

Na današnji dan patentiran prvi bicikl u svetu

26.06.2024.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Na današnji dan 1819. godine u svetu je patentiran prvi bicikl, prevozno sredstvo koji će dva veka kasnije u velikom delu sveta postati najrasprostranjenije prevozno sredstvo u gradovima. Oktriće bicikla…

tag bicikliranje bicikl
Saznaj više
categoryNovosti

Holandija ulaže još 100 miliona € da izvuče 200.000 ljudi iz automobila

17.06.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Holandski državni sekretar za infrastrukturu, Stientje Van Veldhoven najavio je investiranje dodatnih 100 miliona eura u biciklistički saobraćaj. Ulaganje uključuje i finansijske podsticaje za odlazak biciklom na posao za zaposlene,…

tag holandija
Saznaj više