
U udesu kod Bačkog Petrovca poginuo biciklista
U udesu koji se dogodio u subotu uveče između Maglića i Bačkog Petrovca stradao je biciklista.
Biciklista je stradao kada je vozač mercedesa izgubio kontrolu nad vozilom i naleteo na biciklistu. Tom prilikom automobil je završio u kanalu a život su izgubila oba vozača i automobila i bicikla.
Da saobraćajne nezgode u kojima život gube biciklisti nisu retke, govore i podaci da je od početka godine na putevima u Republici Srbiji život izgubilo osmoro biciklista, što premašuje prošlogodišnji broj poginulih biciklista za isti period. I tu dolazimo do glavnog pitanja – zašto stradaju biciklisti u Srbiji?
Kao što svi znamo, biciklisti su posle pešaka najranjiviji učesnici u saobraćaju. Da bi biciklisti kao takvi bili bezbedniji, neophodna je kvalitetna i bezbedna infrastruktura ali i promena Zakona o bezbednosti saobraćaja. U slučaju Srbije, ni Zakon a ni infrastruktura ne štite bicikliste kao najranjivije učesnike u saobraćaju. Kroz prizme Zakona, konstantno se pokušava nametnuti obaveza kaciga i prsluka za bicikliste kako bi se oni prividno zaštitili, ali jedno je sigurno, ne postoji ta zaštitna oprema koja može zaštititi bicikliste od nekoliko tona lima koji se kreće prevelikom brzinom. Iz tog razloga, većina gradova u EU smanjuje ograničenja brzine za motorna vozila u gradskim sredinama na 30 km/h, a prednost na ulicama daju pešacima, biciklistima i javnom prevozu.
Holandija i Skandinavske zemlje idu korak dalje, pa svoje gradove i sela povezuju biciklističkom infrastrukturom.
I baš to je momenat koji kod nas izostaje – bezbedna biciklistička infrastruktura.
Novi Sad sa najviše kilometara biciklističkih staza definitivno prednjači u Srbiji. Međutim, ima mnogo manjih lokalnih sredina koje nemaju uopšte ili imaju vrlo malo biciklističkih staza. Jedna od takvih sredina jeste i Opština Bački Petrovac. Sa svega nekoliko kilometara biciklističkih staza, veoma velik broj građana svakodnevno vozi bicikl. Česti su primeri da građani biciklom idu i do okolnih sela. Međutim na tom putu, primorani su da dele kolovoz sa motornim vozilima, i dovedu sebe u veoma nebezbednu situaciju.
Iako širom AP Vojvodine postoji velik potencijal za povezivanjem, ova prilika je neiskorišćena. Konkretno, kako Novi Sad, tako bi i Bački Petrovac mogao biti kompletno povezan biciklističkim stazama sa okolnim mestima.
Novi Sad pak, intenzivno radi na tom polju, pa je u toku izgradnja biciklističke staze nasipom uz Dunav do Futoga, a započeti su i pripremni radovi za izgradnju biciklističke staze od Novog Sada do Kisača, preko Irmova i Rumenke. Međutim, Sremska Kamenica i Petrovaradin su i dalje odsečeni od grada. Iako se između Kaća i Budisave gradi biciklistička staza, ova mesta zajedno sa Koviljem nisu povezana sa gradom.
Baš na taj način, ostala mesta po Vojvodini bi mogla biti povezana biciklističkim stazama, kako bi biciklisti koji svakodnevno putuju između naselja bili bezbedniji u saobraćaju. Između ostalog, i izveštaj Državne revizorske institucije o svrsishodnosti poslovanja na unapređenju biciklističkog saobraćaja iz 2022. godine govori baš to – jedini bezbedan način kretanja biciklista jesu odvojene biciklističke staze, a nadležne institucije moraju graditi staze uz državne puteve.
U izveštaju se još navodi i da Novi Sad ima čak 38 kilometara biciklističkih staza uz državne puteve, što ga ponovo stavlja na prvo mesto u Srbiji. Bački Petrovac ima svega oko 5 kilometara biciklisitčkih staza uz državne puteve, što je negde oko 13% u odnosu na prvoplasirani Novi Sad. Zato je neophodno izgraditi biciklističke staze i povezati okolna mesta, obzirom da je Bački Petrovac popularan biciklistički grad.
Ovakva ideja javljala se ranije, čak i kao projekat povezivanja Novog Sada i Bačkog Petrovca, te Bačkog Petrovca sa ostalim mestima u opštini, međutim ta ideja nije odmakla dalje od nekoliko objava na internetu.
I zato, pitamo se, koliko košta ljudski život? Da li je jeftinije izgraditi odvojene i bezbedne biciklističke staze, ili dozvoliti da i dalje gubimo građane? Koliko života treba da izgubimo u saobraćaju dok se ne pristupi unapređenju biciklističkog saobraćaja baš kao u svim ostalim zemljama?
Samo kvalitetne i odvojene biciklističke staze mogu obezbediti siguran i neometan biciklistički saobraćaj, povećati broj biciklista na ulicama i pomoći u unapređenju urbane mobilnosti i smanjenju zagađenja.
Photo by Ian Valerio on Unsplash
Slične vesti
Evropska unija preporučuje biciklane u zgradama
Novosađani su uglavnom navikli na “biciklane”, prostorije u zgradama namenjene čuvanju bicikala. U ponekim zgradama u biciklani mogu se naći čak i držači, nosači ili pumpe za bicikl. Ovaj projektantski…
Omladinske organizacije žele nove veštine
U okviru projekta “Biciklom noću” realizovana je obuka iz osnovnih veština u oblasti filmske produkcije. Za kratko vreme ova tema je privukla značajnu pažnju omladinskih organizacija u Novom Sadu, ali…
Šesta sednica RG za biciklizam: rent-a-bike, parkinzi, ivičnjaci
U prostorijama Gradske uprave za saobraćaj i puteve 15. maja održana je šesta sednica gradske Radne grupe za biciklizam. Na sednici je bilo reči o gradskom sistemu iznajmljivanja bicikala i…