Osvetljenje biciklista
Pravilno osvetljen bicikl povećava bezbednost bicikliste u saobraćaju. Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima propisuje da su biciklisti u obavezi da imaju upaljeno jedno belo svetlo na prednjoj strani i jedno crveno na zadnjoj strani bicikla prilikom kretanja noću i u uslovima smanjene vidljivosti. Prema istraživanju volontera Novosadske biciklističke inicijative (NSBI) u oktobru prošle godine tri četvrtine biciklista u Novom Sadu nepravilno je osvetljeno.
Na uzorku od preko 200 biciklista koji su u uslovima noćne vožnje i smanjene vidljivosti saobraćali, samo je četvrtina njih bila opremljena kompletnim osvetljenjem. U udruženju NSBI smatraju da suština pravilnog osvetljenja odnosi se kako na bezbednost bicikliste u saobraćaju, tako i na stepen komfora koji biciklista uživa u vožnji. – Sa jedne strane, biciklista je uočljiv drugim učesnicima u saobraćaju, a sa druge strane on sam ima bolju vidljivost dok vozi. Bolja vidljivost noću i u uslovima smanjene vidljivosti psihološki omogućava ugodniju vožnju, jer se biciklista ne napreže toliko i nije pod stresom. U nekim situacijama bez pravilnog osvetljenja je noćna vožnja praktično nemoguća i izuzetno opasna – rekli su u tom udruženju.
Generalno opažanje volontera je da su osobe mlađe od 35 godina, većinom ženskog pola savesnije po pitanju pravilnog osvetljena. Prodavac na Futoškoj pijaci kaže da se osvetljenje najviše kupuje od jeseni, jer su tada dani kraći. Najprodavaniji su kompleti, prednje i zadnje svetlo, koji koštaju 400 dinara, dok su pojedinačna svetla od 100 do 300 dinara. U prodavnici biciklističke opreme, takođe su najprodavaniji kompleti i koštaju 500 dinara.
Zakon ne propisuje obavezu nošenja svetloodbojnog prsluka, ali je svakako jedan od načina da biciklista bude vidljiviji noću. Predsednik NSBI Marko Trifković smatra da su reflektivne površine najbolje kada se koriste u nižem delu bicikla, kao što su reflektivne trake na nogama. – Lično iskustvo mi govori da je dobro noću biti vidljiv. Siguran sam da i reflektivni prsluk uz pravilno osvetljenje u uslovima noćne vožnje povećava vidljivost bicikliste van naselja, a time i bezbednost – smatra Trifković.
Najavljene su izmene Zakona o saobraćaju, i pored NSBI, još dva udruženja biciklista – “Ulice za bicikliste” iz Beograda i Udruženje “Vozi ulice” iz Šapca uputila su svoje predloge izmena. Jedan od predloga tih udruženja je da se osim prednjeg i zadnjeg svetla Zakonom definiše i mogućnost osvetljavanja bicikla sa strane, dužinom rama i na točkovima. Kako su naveli u obrazloženju ovog predloga, insistiraju na dodatnom osvetljenju bicikala u Beogradu, jer kako kažu svi problem sa kojima se susreću u saobraćaju postaju duplo veći u toku noći.
Na osnovu aktuelnog Zakona o bezbednosti u saobraćaju novčanom kaznom u iznosu od 6.000 do 20.000 dinara kazniće se biciklista ukoliko se kreće van naselje bez pravilnog osvetljenja.
Slične vesti
Dopisi za unapređenje biciklističke infrastrukture i javnih prostora
Prošlog meseca je održana još jedna u nizu kritičnih masa na kojoj smo tragali za bici stazama sa temom problema prekida u mreži biciklističke infrastrukture. Tim povodom smo danas (utorak…
Da li su ti kočnice na bajsu ispravne?
Često pričamo o tome koliko je za bezbednost biciklista bitna infrastruktura, osvetljenje i savesno ponašanje učesnika u saobraćaju. Jedna od tema koju do sada nismo pominjali jesu – kočnice. Kako…
Počinje rekonstrukcija biciklističkih staza na Futoškom putu
Firma kojoj je pripao posao rekonstrukcije pešačkih i biciklističkih staza i zelenih površina na delu Futoškog puta biće zvanično uvedena u posao, a radovi u će obuhvatiti rekonstrukciju na deonici od Hajduk…