Radnici uklanjaju visoke ivičnjake

Nastavak radova na uklanjanju ivičnjaka od 15. marta

Početkom 2020. godine, nakon održanih sastanaka sa Upravom za građevinsko zemljište i investicije (UGZI), počelo se sa sistematskim uklanjanjem ivičnjaka na spoju biciklističke staze i kolovoza. 

Problem koji bicikliste "žulja" godinama ne samo u Novom Sadu, udruženja pripisuju navici građevinske struke da se na spoj staze i kolovoza postavlja ivičnjak. Davne 2012. godine, Javno preduzeće "Putevi Srbije" objavilo je Priručnik za projektovanje puteva u Republici Srbiji, koji se delom odnosi na biciklističke staze. Već u ovom priručniku prikazano je da spoj biciklističke staze i kolovoza treba da bude ravan. Međutim, uklanjanje ivičnjaka je rađeno sporadično i intervencije su se vršile na "tačkastim lokacijama", uprkos žalbama biciklista. Prve vidljive intervencije počele su od 2015. godine, na ivičnjacima od kojih su neki bili visoki i 10 cm.

Zašto projektanti uopšte planiraju ivičnjake? 

Na dosadašnjim sastancima, udruženjima i javnosti su predstavljani od strane različitih službi najrazličitiji argumenti: 

  • ivičnjaci treba da uspore bicikliste i time doprinesu bezbednosti
  • ivičnjaci poboljšavaju odvodnjavanje sa biciklističke staze
  • ivičnjaci sprečavaju automobile da se popnu na biciklističku stazu
  • postoji obaveza da se ivičnjaci vode celom dužinom puta
  • tako se radi u drugim zemljama, poput Francuske, Nemačke, itd. 
  • ne postoji ni jedan propis koji kaže da tako ne treba da se radi

Nakon višegodišnjeg diskutovanja na ovu temu, početkom 2020. godine u toku sastanaka sa predstavnicima UGZI, na inicijativu načelnika ove uprave Dejana Mandića i uz saglasnost službi ove uprave, zauzet je zajednički stav da će grad sistemski ukloniti sve ivičnjake na spojevima biciklističkih staza i kolovoza i tako staviti tačku na ovu temu. Procenjeno je da ovo nije finansijski zahtevan potez i da će značajno unaprediti uslove za vožnju bicikla.  

Sastanak NSBI i Uprave za građevinsko zemljište i investicije


Sistemsko uklanjanje ivičnjaka trajalo je do avgusta prošle godine, odnosno do trošenja budžetskih sredstava namenjenih tome i nastupanjem lošijih vremenskih uslova. Kako smo nezvanično saznali, deo problema je bio i u kvalitetu raspoložive opreme za ovu namenu, što je ograničavalo brzinu izvođenja radova. Pored uklanjanja ivičnjaka, na inicijativu Uprave za saobraćaj i puteve i načelnika Đorđa Basarića, rađena su i proširenja prelaza na pojedinim raskrsnicama (Maksima Gorkog, Kralja Petra I i drugim) kako bi staze opsluživale veći broj biciklista. 

Prema poslednjim informacijama, radovi će se nastaviti od ponedeljka, 15. marta 2021. godine, spram vremenskih uslova.