
12,9 i 14,5 km/h su idealne brzine za vožnju bicikla u gradu
Ovo su takozvane „optimalne tačke“ u okviru kojih se izbegava prekomerno udisanje zagađenog vazduha.
Ukoliko ste vozili bicikl danas bilo kojom brzinom koja je različita od 12,9 km/h (žene) ili 14,5 km/h (muškarci) to i nije bilo baš dobro za vaše zdravlje. Inače, ove brzine su maksimalne brzine kretanja kućnog miša ili praseta.
Takođe, ukoliko ste šetali korakom sporijim od 4 km/h (za oba pola), uglavnom ste opet napravili grešku.
Navedene brzine su „optimalne tačke“ za kretanje ljudi između 20 i 60 godina starosti i to po ravnom terenu, navodi Aleksandar Bigazi (Alexander Bigazzi) sa Univerziteta u Britanskoj Kolumbiji. On je izračunao ove brzine u nameri smanjenja izloženosti ljudi zagađenom vazduhu. „Što se neko brže kreće“, navodi autor „snažnije i udiše, te samim tim može udahnuti i više zagađenja, ali takođe se i kraće izlaže sabraćaju“.

Postoji mnogo dodatnih objašnjenja i činjenica koje moraju da se uzmu u obzir u odnosu na navedene optimane brzine, što je detaljno objašnjeno u studiji koja je publikovana u naučnom časopisu International Journal of Sustainable Transportation. Kako autor navodi okvrine brzine za sigurnu vožnju bicikla su između 11,3 i 19,3 km/h, i oko 1,6 do 6,4 km/h za hodanje. Ali, ako se ove optimalne brzine premaše za 9,6 km/h izloženost zagađenom vazduhu se može više nego duplirati. Međutim, postoji i mnogo faktora koji mogu da utiču na ublažavanje rizika prilikom izloženosti zagađenom vazduhu, kao što su to godine, nagib puta, vremenske prilike, i udaljenost od najvećih koncentracija zagađenja – kao što je to autoput.
Da li je onda neophodno u cilju zaštite naših pluća da se brzina kretanja konstantno prilagođava? Možda i nije. Kako Aleksandar objašnjava: „Čini se da pešaci i biciklisti biraju brzinu kretanja koja približno minimizira dozu inhalacije zagađenja, iako je malo verovatno da je glavni motiv za to samo zagađenje.“
Izvor: CITYLAB, orginalan tekst možete pročitati ovde.
Tekst preveo i prilagodio: V. M.
Slične vesti
Osvetljenje biciklista
Pravilno osvetljen bicikl povećava bezbednost bicikliste u saobraćaju. Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima propisuje da su biciklisti u obavezi da imaju upaljeno jedno belo svetlo na prednjoj strani i…
Servisi popustili pod velikim interesovanjem Novosađana za bicikle
Prvog dana otvorenih prijava za dodelu podsticaja za nabavku novih bicikala, mnogi su dočekali spremni. Nažalost, veliko interesovanje Novosađana poremetilo je rad servisa i prijave su počele da se evidentiraju nešto kasnije…
Velika Britanija: nacionalna kampanja protiv tesnog preticanja biciklista
Britanska policija prepoznaje “tesno preticanje bicikliste” kao faktor doprinosa u čak 25% sudara između biciklista i velikih vozila. Neprofitna organizacija Cycling UK u saradnji sa policijom radi upravo na sprečavanju ovih nezgoda i u tome…