Novosti

12,9 i 14,5 km/h su idealne brzine za vožnju bicikla u gradu


Ovo su takozvane „optimalne tačke“ u okviru kojih se izbegava prekomerno udisanje zagađenog vazduha.

Ukoliko ste vozili bicikl danas bilo kojom brzinom koja je različita od 12,9 km/h (žene) ili 14,5 km/h (muškarci) to i nije bilo baš dobro za vaše zdravlje. Inače, ove brzine su maksimalne brzine kretanja kućnog miša ili praseta.

Takođe, ukoliko ste šetali korakom sporijim od 4 km/h (za oba pola), uglavnom ste opet napravili grešku.

Navedene brzine su „optimalne tačke“ za kretanje ljudi između 20 i 60 godina starosti i to po ravnom terenu, navodi Aleksandar Bigazi (Alexander Bigazzi) sa Univerziteta u Britanskoj Kolumbiji. On je izračunao ove brzine u nameri smanjenja izloženosti ljudi zagađenom vazduhu. „Što se neko brže kreće“, navodi autor „snažnije i udiše, te samim tim može udahnuti i više zagađenjaali takođe se i kraće izlaže sabraćaju“.

Postoji mnogo dodatnih objašnjenja i činjenica koje moraju da se uzmu u obzir u odnosu na navedene optimane brzine, što je detaljno objašnjeno u studiji koja je publikovana u naučnom časopisu International Journal of Sustainable Transportation. Kako autor navodi okvrine brzine za sigurnu vožnju bicikla su između 11,3 i 19,3 km/h, i oko 1,6 do 6,4 km/h za hodanje. Ali, ako se ove optimalne brzine premaše za 9,6 km/h izloženost zagađenom vazduhu se može više nego duplirati. Međutim, postoji i mnogo faktora koji mogu da utiču na ublažavanje rizika prilikom izloženosti zagađenom vazduhu, kao što su to godine, nagib puta, vremenske prilike, i udaljenost od najvećih koncentracija zagađenja – kao što je to autoput.

Da li je onda neophodno u cilju zaštite naših pluća da se brzina kretanja konstantno prilagođava? Možda i nije. Kako Aleksandar objašnjava: „Čini se da pešaci i biciklisti biraju brzinu kretanja koja približno minimizira dozu inhalacije zagađenja, iako je malo verovatno da je glavni motiv za to samo zagađenje.“

Izvor: CITYLAB, orginalan tekst možete pročitati ovde.

Tekst preveo i prilagodio: V. M.

Slične vesti

Električni bicikli izostavljeni iz državnih subvencija

03.08.2022.
Autor: Marko Trifkovic

U borbi protiv zagađenja životne sredine i sa ciljem poboljšanja kvaliteta vazduha, Vlada Republike Srbije je od marta 2020. godine počela sa subvencionisanjem nabavke novih električnih i hibridnih motornih vozila…

tag subvencije električni bicikl
Saznaj više
categoryDogađaji

Kritična masa “Letnji raspust”

20.06.2022.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Završava nam se još jedna školska godina, a ovaj put Kritična masa obeležava početak letnjeg raspusta jednom laganom letnjom vožnjom kroz grad. Posebnu pažnju skrećemo na sve veće ulaganje u…

tag kritična masa
Saznaj više
categoryNovosti categoryNovosti

Stigao “Vrabac”: novosadska inspekcija na električnim biciklima protiv nepropisnog parkiranja

05.08.2022.
Autor: Marko Trifkovic

Na nešto više od 100 kilometara biciklističkih staza u Novom Sadu, najkasnije za 60 dana kretaće će se 10 električnih bicikala sa kamerama koje će evidentirati nepropisno parkiranje. Gradska služba…

tag parkiranje kazna
Saznaj više