Novosti

Nakon decenije: u BiH ukinute obavezne kacige za bicikliste


Deceniju nakon uvođenja, biciklisti u Bosni i Hercegovini više nisu u obavezi da koriste kacige. Obavezno korišćenje reflektujućeg prsluka potisnula je reflektujuća oprema na biciklisti ili biciklu. Zagovarači ove promene na osnovu sličnih svetskih iskustava u BiH očekuju veću popularnost bicikla i time veću bezbednost biciklista.

U čemu je problem sa obaveznim kacigama?

Obaveza korišćenja zaštitne opreme za bicikliste u saobraćaju važi za jednu od najkontroverznijih tema. Struja okrenuta dominaciji motornih vozila, ličnoj bezbednosti i sportsko-rekreativnog biciklizma podržava obavezno korišćenje kacige. Rezon je jednostavan i kopira ličnu zaštitu kao opšte pravilo: bolje da te vide i bolje da imaš nešto na glavi ako je udariš.

Spram ove grupe uglavnom stoje komjuteri – ljudi koji koriste svakodnevno bicikl kao prevoz i organizacije i stručnjaci koji se bave merama i efektima saobraćajne politike. Ova grupa zastupa drugačiji stav: niti svako želi niti je svakome potrebno da nosi zaštitnu opremu (što odbija ljude od bicikla), a na nivou grupe bolje je da ima više biciklista jer to čini vozače opreznijim, pa je manja verovatnoća da će do nezgode uopšte i doći. Efekat (poznat još i kao “bezbednost u brojevima”) je klasičan efekat mera saobraćajne politike: laiku nije vidljiv, ali je u stručnoj javnosti prepoznat. Druga grupa uglavnom nema ništa protiv toga da ljudi koriste zaštitnu opremu (kacige, reflektujuće prsluke i sl.) kao lični izbor ili ukoliko su izloženiji rizicima od povreda (sportisti).

Po(r)uka iz Bosne

Uvođenje obavezne zaštitne opreme za bicikliste počelo je 2006. godine: kaciga za bicikliste postala je obaveza i nije trebalo dugo da se osjeti pad broja biciklista na ulicama, Banjaluke i u svim ravničarskim opštinama i gradovima u Bosni i Hercegovini. – navodi Tihomir Dakić, koji je više godina zagovarao izmene u zakonu.

– Nedugo zatim sa izmenama istog tog Zakona, bolje je definisan član 102. koji je vezan za biciklističke kacige i pored toga je stavljena zakonska odrednica da svi biciklisti su dužni od prvog sumraka do potpunog svanuća i u periodima smanjene vidljivosti da nose svjetloodbojni prsluk. Ova izmjena je još negativnije uticala na broj biciklista na ulicama. Vlasti na državnom nivou, bez i jedne validne analize, bez zajedničke i centralne baze podataka o saobraćajnim nezgodama kao i o broju povređenih i nastradalih učesnika u saobraćaju, pokušali su da se bave sigurnošću biciklista. Njihova logika u tom periodu je bilo da biciklista postane neka vrsta svetionika ili svjetleće reklame za što više oklopa na sebi, ne bi li učesnici u saobraćaju koji upravljaju motornim vozilima lakše i bolje uočili biciklisti. Tada počinje i borba za prava biciklista te ukidanja epiteta vožnje bicikla kao jako opasne aktivnosti i njegove još veće promocije – nastavlja Dakić. Aktivista iz Banja Luke nije naročito iznenađen predlogom obaveznog korišćenja reflektujućeg prsluka u Srbiji, ali smatra da bi Srbija trebalo da izvuče lekciju iz primera Bosne i Hercegovine i da se fokusira na ono što daje rezultat. 

 Infrastruktura i saobraćajna kultura

 U proteklih ukupno deset godina ovakvog štetnog zakona, nije se postigla veća sigurnost u saobraćaju već samo igranje sa brojkama jer se broj biciklista rapidno smanjio. Kaciga i svjetloodbojni prsluk za bicikliste u Bosni i Hercegovini i trenutno je Zakon definisan po ugledu na zemlje koje su najpoznatije u promovisanju ovog prevoznog sredstva. Srbija bi takođe po tom pitanju trebala da gleda prema napred i ne donosi retrogradne zakonske odredbe, već da motiviše i navede lokalne zajednice da ulažu u pešačku i biciklističku infrastrukturu i edukaciju i time direktno da utiču na sigurnost u saobraćaju. I na kraju, svako ko želi može po svojoj slobodnoj volji da koristi kacigu, i ne zaboravite da se osvetlite.

U Srbiji su povodom najavljenog predloga obaveznog korišćenja obavezne zaštitne opreme reagovala biciklistička udruženja u više navrata, ukazujući na dokazanu štetnost mere i alternative. Tekst izmena Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima Bosne i Hercegovine možete pročitati ovde.

Slične vesti

categoryDogađaji

Počeo regionalni izazov “Biciklom na posao”

15.09.2014.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Povodom obeleženog dana bez automobila regionalne mreže biciklističkih organizacija i inicijativa +1 pozivaju sve građane da se priključe izazovu „Biciklom na posao“. Izazov je počeo traje do 1. oktobra a…

tag biciklom na posao
Saznaj više
categoryNovosti categoryNovosti

Prva decenija Novosadske biciklističke inicijative i kako vidimo budućnost

21.09.2021.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Novosadska biciklistička inicijativa ove godine puni 10 godina borbe za bolju biciklističku infrastrukturu, veću bezbednost biciklista u saobraćaju, zdraviji vazduh i popularizaciju vožnje bicikla u Novom Sadu. Sa našim naporima…

tag rođendan
Saznaj više

NSBI učestvuje na festivalu “Kampus fest”

01.10.2013.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Novosadska biciklistička inicijativa (NSBI) promovisaće biciklizam u četvrtak 10. oktobra u studentskom gradu u okviru festivala “Kampus fest”. NSBI štand u periodu od 13 do 17 časova biće postavljen u…

Saznaj više