Novosti

Nakon decenije: u BiH ukinute obavezne kacige za bicikliste


Deceniju nakon uvođenja, biciklisti u Bosni i Hercegovini više nisu u obavezi da koriste kacige. Obavezno korišćenje reflektujućeg prsluka potisnula je reflektujuća oprema na biciklisti ili biciklu. Zagovarači ove promene na osnovu sličnih svetskih iskustava u BiH očekuju veću popularnost bicikla i time veću bezbednost biciklista.

U čemu je problem sa obaveznim kacigama?

Obaveza korišćenja zaštitne opreme za bicikliste u saobraćaju važi za jednu od najkontroverznijih tema. Struja okrenuta dominaciji motornih vozila, ličnoj bezbednosti i sportsko-rekreativnog biciklizma podržava obavezno korišćenje kacige. Rezon je jednostavan i kopira ličnu zaštitu kao opšte pravilo: bolje da te vide i bolje da imaš nešto na glavi ako je udariš.

Spram ove grupe uglavnom stoje komjuteri – ljudi koji koriste svakodnevno bicikl kao prevoz i organizacije i stručnjaci koji se bave merama i efektima saobraćajne politike. Ova grupa zastupa drugačiji stav: niti svako želi niti je svakome potrebno da nosi zaštitnu opremu (što odbija ljude od bicikla), a na nivou grupe bolje je da ima više biciklista jer to čini vozače opreznijim, pa je manja verovatnoća da će do nezgode uopšte i doći. Efekat (poznat još i kao “bezbednost u brojevima”) je klasičan efekat mera saobraćajne politike: laiku nije vidljiv, ali je u stručnoj javnosti prepoznat. Druga grupa uglavnom nema ništa protiv toga da ljudi koriste zaštitnu opremu (kacige, reflektujuće prsluke i sl.) kao lični izbor ili ukoliko su izloženiji rizicima od povreda (sportisti).

Po(r)uka iz Bosne

Uvođenje obavezne zaštitne opreme za bicikliste počelo je 2006. godine: kaciga za bicikliste postala je obaveza i nije trebalo dugo da se osjeti pad broja biciklista na ulicama, Banjaluke i u svim ravničarskim opštinama i gradovima u Bosni i Hercegovini. – navodi Tihomir Dakić, koji je više godina zagovarao izmene u zakonu.

– Nedugo zatim sa izmenama istog tog Zakona, bolje je definisan član 102. koji je vezan za biciklističke kacige i pored toga je stavljena zakonska odrednica da svi biciklisti su dužni od prvog sumraka do potpunog svanuća i u periodima smanjene vidljivosti da nose svjetloodbojni prsluk. Ova izmjena je još negativnije uticala na broj biciklista na ulicama. Vlasti na državnom nivou, bez i jedne validne analize, bez zajedničke i centralne baze podataka o saobraćajnim nezgodama kao i o broju povređenih i nastradalih učesnika u saobraćaju, pokušali su da se bave sigurnošću biciklista. Njihova logika u tom periodu je bilo da biciklista postane neka vrsta svetionika ili svjetleće reklame za što više oklopa na sebi, ne bi li učesnici u saobraćaju koji upravljaju motornim vozilima lakše i bolje uočili biciklisti. Tada počinje i borba za prava biciklista te ukidanja epiteta vožnje bicikla kao jako opasne aktivnosti i njegove još veće promocije – nastavlja Dakić. Aktivista iz Banja Luke nije naročito iznenađen predlogom obaveznog korišćenja reflektujućeg prsluka u Srbiji, ali smatra da bi Srbija trebalo da izvuče lekciju iz primera Bosne i Hercegovine i da se fokusira na ono što daje rezultat. 

 Infrastruktura i saobraćajna kultura

 U proteklih ukupno deset godina ovakvog štetnog zakona, nije se postigla veća sigurnost u saobraćaju već samo igranje sa brojkama jer se broj biciklista rapidno smanjio. Kaciga i svjetloodbojni prsluk za bicikliste u Bosni i Hercegovini i trenutno je Zakon definisan po ugledu na zemlje koje su najpoznatije u promovisanju ovog prevoznog sredstva. Srbija bi takođe po tom pitanju trebala da gleda prema napred i ne donosi retrogradne zakonske odredbe, već da motiviše i navede lokalne zajednice da ulažu u pešačku i biciklističku infrastrukturu i edukaciju i time direktno da utiču na sigurnost u saobraćaju. I na kraju, svako ko želi može po svojoj slobodnoj volji da koristi kacigu, i ne zaboravite da se osvetlite.

U Srbiji su povodom najavljenog predloga obaveznog korišćenja obavezne zaštitne opreme reagovala biciklistička udruženja u više navrata, ukazujući na dokazanu štetnost mere i alternative. Tekst izmena Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima Bosne i Hercegovine možete pročitati ovde.

Slične vesti

categoryNovosti

Evropska unija preporučuje biciklane u zgradama

16.05.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Novosađani su uglavnom navikli na “biciklane”, prostorije u zgradama namenjene čuvanju bicikala. U ponekim zgradama u biciklani mogu se naći čak i držači, nosači ili pumpe za bicikl. Ovaj projektantski…

tag biciklana parking
Saznaj više
categoryAktivnosti

Kritična masa upućuje oko 35.000 dinara pomoći

08.12.2017.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Na 26. novosadskoj Kritičnoj masi biciklisti su prema proceni organizatora prikupili oko 35.000 dinara pomoći za pomoć područjima ugroženim poplavama. Kroz grad se po vetrovitom vremenu uz vedre tonove provozalo…

tag kritična masa humanost poplave
Saznaj više
categoryDogađaji

Bike friendly kultura: Francuski letnji bioskop

13.08.2019.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

I ovog leta svakog utorka u 21h, na Brod-teatru Studentskog kulturnog centra u Novom Sadu, čeka vas projekcija jedne komedije iz ciklusa Francuskog filmskog karavana! Filmovi će biti prikazivani sa…

tag bici kultura brod teatar bioskop
Saznaj više