
Doživeti Budimpeštu biciklom
Treća godišnjica novosadske Kritične mase proslavljena je tortama i rekordnom posetom od oko 1.500 biciklista. Pomalo umorni popakovali smo se 2 sata kasnije u voz i krenuli put Budimpešte na IBikeBudapest, nezvanični nastavak famozne budimpeštanske Kritične mase. Bili smo spremni na vožnju i druženje, ali za ono što nas je dočekalo – nismo bili spremni.

Znate onaj osećaj kada ste u novom gradu, lutate bez nekog jasnog cilja i nalazite zanimljive i skrivene budžake? One hedonističke poslastice, pa kada sednete, upijate ne samo kafu, već i atmosferu i ljude? Dušu Budimpešte ćete otkriti – biciklom. U Budimpeštu smo otišli po pozivu Arona Halasza (veterana prethodnih Kritičnih masa u Budimpešti) i Magyar Kerékpárosklub-a. Da nam stvar olakšaju, domaćini su nam obezbedili smeštaj u Multipass hostelu (ugodno i opušteno mestašce koje preporučujem) i bicikle kruzer tipa u privatnom rent-a-bajk servisu Yellow Zebra Budapst . Iako nismo navikli na kruzere, pokazali su se relativno praktičnim na gradskim ulicama.
Kako voziti bicikl u Budimpešti?
Iz utisaka u vožnji – Budimpešta je zanimljiv primer integrisanja biciklističkog u motorni saobraćaj. Bicikl se vozi mahom po kolovozu – sa automobilima i ostatkom saobraćaja. Ono što je sjajno jeste subjektivni osećaj bezbednosti: broj biciklista sa kojim smo se susreli nije mali, vozači ostavljaju dosta mesta prilikom obilaženja i nikada se nismo osetili ugroženim. Primetan je osećaj opšte svesti o prisutnosti biciklista u saobraćaju, na čemu se radilo u proteklih 10 godina. Na kolovozu ćete gotovo svugde naći tzv. “sharrows”, žute usmeravajuće strelice sa piktogramom bicikla, a neretko ćete videti i kurire kako teretnim biciklima vrše dostavu. Bezbedne parkinge za bicikle smo nailazili na svim zanimljivijim lokacijama (dizajnerski market, pijaca organske proizvodnje, dvorišni lokali itd.), kao i različite biciklističke artikle za kupiti (majice, torbe). Ako hoćete da se vozikate uz Dunav, staze su u radovima, ali to nije problem biciklistima – može se okolnim ulicama. Naročito zanimljiva lokacija za “provozati” jeste ostrvo koje je prepun zelenila, opuštenih ljudi i raznih sadržaja.
…a onda naletite na reku biciklista
Pa da, bukvalno tako. Nakon što smo se počeli oporavljati od 1.500 biciklista u Novom Sadu prethodne večeri, počelo je okupljanje. Sa svih strana, iz svih ulica, u grupama ili pojedinačno. Imate i taj neki konspirativni doživljaj, svi se gledaju nešto pričaju, svi se kao pravimo šašavi, ali znamo gde idemo. Prosto nema gde drugde. Okupljanje je takvo da ne možete mnogo da mrdate – zbog velikog broja biciklista ulice su tesne, ako je potrebno nešto alata i slično, molite se da neko u blizini ima ako ga vi nemate. Obaveštavanje se vrši razglasom sa zgrada (mada je i to teško čuti).

A sada pikanterije: ono što razlikuje ovakav događaj od novosadske Kritične mase je način funkcionisanja. Procena na događaju je da je učestvovalo oko 18.000 ljudi, da je kolona bila dugačka oko 17 kilometara, bilo je uključeno oko 350 volontera (na licu mesta, uz još 150 na pripremnim aktivnostima) i oko 200 policajaca sa službenim vozilima. Čisto ilustracije radi, kada je naša aktivistkinja sela da se malo odmori (jer je vožnja duga čak 20 kilometara), 45 minuta je posmatrala kolonu. A nije čak bila ni na početku! Kako bi se stekao makar približan utisak o događaju, možete pogledati i ovaj video. Volonteri koji su bili angažovani (za razliku od novosadskih) su imali skroz drugačiju ulogu: kada masa biciklista prolazi ulicama, da u nekom momentu “preseku” kolonu i propuste pešake ili vozila. Razlog? Vrlo jednostavno – kolona je bila tolika da bi bez ovoga saobraćaj u Budimpešti doživeo potpuni kolaps. Ljudi su na pojedinim mestima presecali put kroz male uličice u grupama, kao potok, dok su drugi jednostavno zastajali – da kupe sladoled, vodu ili se odmore. Ipak niko nije delovao naročito uznemireno zbog toga – osim možda turista koji su računali svaki minut koji su čekali. Na kraju vožnje je bio organizovan veliki biciklistički pozdrav dizanjem bicikala u vis u najboljem duhu budimpeštanske Kritične mase. U gužvi smo sreli i neke stare prijatelje (iz zagrebačkog Sindikata biciklista, beogradske Beociklizacije i budimpeštanske Kargonomije), ali i osetili neverovatnu dozu biciklističke energije koju smo rešili da prenesemo u Novi Sad. Ukoliko želite da vidite Budimpeštu, definitivno je gledajte – sa bicikla. Zahvaljujemo domaćinima na pozivu i Sindikatu biciklista na ustupljenim fotografijama.
Slične vesti
U Holandiji podigli biciklistički most za svega 6 sati
Grad koji svojim akcijama pokazuje da želi da ulaže u biciklističku infrastrukturu je u jednoj rečenici opis holandskog grada Ajndhovena. Nakon svetski poznatog plutajućeg biciklističkog kružnog toka, Hovenringa i 37 kilometara duge biciklističke…
Novi biciklistički poligon za decu
Đaci Osnovne škole “Đura Daničić” iz Novog Sada, su proteklog vikenda dobili svoj prvi poligon za vežbanje vožnje bicikla i saobraćajnih propisa. Kako nas je obradovalo lepše sunčano vreme, odlučili…
Melodija Kritične mase
Poslednjeg petka u martu, imali smo prvu ovogodišnju Kritičnu masu, sa temom “Novosadsko biciklističko proleće sa Kritičnom masom”. Biciklisti svih uzrasta, od najmlađih do onih najstarijih, njih nešto više od…