Novosti

Bezbednost i sigurnost Eurovelo 6 ugrožena konvojem teretnjaka


Konvoj teretnjaka na kruni nasipa, duž biciklističke staze koja je deo međunarodne dunavske rute Eurovelo 6, prevozi na stotine posečenih topola.

Ovo je situacija na terenu u dobrom delu ove godine, a koja će zbog sumnje na velike nepravilnosti u korišćenju nasipa i nanošenja štete biti predmet istrage “Voda Vojvodine”.

Fotografije iz drona do kojih je došao 021.rs dokazuju da se biciklistička staza Futog – Begeč vrlo aktivno koristi za izvlačenje trupaca i to pod velikim opterećenjem.

Kako je vidljivo na fotografijama, preduzetnik “Braća Ćore” i različita mehanizacija zauzimaju ovaj potez u celosti. U “Vodama Vojvodine” poručuju za 021.rs da saglasnost za ovakvo korišćenje staze nisu dali, niti su bili upoznati sa kršenjima uslova do trenutka kada im se obratio naš portal.

Foto: Radio 021

Predsednik Biciklističkog kluba Dubl i aktivista Nebojša Subić kaže za 021.rs da će se posledice ovakvog ponašanja videti u budućnosti. Kako navodi, građani ih obaveštavaju da često na ovom potezu sreću teška vozila, dodajući da sigurno nije bezbedno da biciklisti koriste stazu u ovakvim uslovima, iako se voze nasipom upravo zato što očekuju da je bezbednije.

“Situacija je dramatična i iako još uvek nije prešla u bolest, ima prve simptome bolesti. Nije sporno da taj nasip u određenim slučajevima, hitnim ili za potrebe održavanja šumskih prostora, može da se koristi povremeno za transport, ali samo ako težina vozila ne utiče na krunu nasipa. Međutim, ako je već staza namenjena za kretanje nemotorizovanog saobraćaja, a asfalt stavljen da bi se kretali biciklisti, zaista postaje problem ako tu stazu koriste vozila koja su 30 ili 40 tona pod teretom, pa makar to bilo i za izvlačenje drva”, navodi Subić.

Na pitanja 021.rs šta se dešava na kruni nasipa, u “Vodama Vojvodine” navode da su prošle godine izdali saglasnost “Vojvodinašumama” za korišćenje krune nasipa Dunava na konkretnom potezu.

“Upoznati smo sa tim da su, zbog padavina krajem prošle godine, radovi bili privremeno obustavljeni”, navode u ovom vodoprivrednom preduzeću.

Reč je o odnošenju trupaca koje mora da se obavi kako bi se postavio novi zasad. Predmetni zasad topole nalazi se u nebranjenom delu priobalja, koji se i ne može koristiti za gajenje drugih kultura, poručuju u “Vojvodinašumama”. U ovoj fazi, kažu, pomenutim zasadima se mora prići mehanizacijom, a jedini mogući put je upravo kruna nekog od nasipa.

“Uslovima je, između ostalog propisano maksimalno dozvoljeno opterećenje transportnih vozila, zabrana korišćenja krune nasipa u vreme padavina i u situacijama kada je nasip vlažan… JP ‘Vojvodinašume’ je prihvatilo da, nakon završenog posla, o svom trošku dovede lokaciju u prvobitno stanje (ukoliko npr. dođe do oštećenja neke od pristupnih rampi ili sl.). Radovi na lokaciji za koju se interesujete kasne zbog vremenskih prilika. Konkretna lokacija je, po potrebi, korišćena za izvoz drvnih sortimenata decenijama unazad i uvek je dovođena u prvobitno stanje nakon završetka posla. Svi radovi koji se odnose na nasip i njegovo zauzeće biće obavljeni do kraja februara tekuće godine uz pogodne vremenske prilike”, kažu za 021.rs u “Vojvodinašumama”.

Konkretan kamion je, dodaju, kupac drvnih sortimenata koji samostalno odnosi kupljene trupce.

“Nadamo se da će svi zainteresovani za ovaj deo nasipa imati strpljenja i razumevanja”, navode u preduzeću.

Na dodatna pitanja 021.rs – da li kupac ima dozvolu da se kreće krunom nasipa trenutno, budući da radovi kasne, u “Vojvodinašumama” poručuju da se ne izdaju pojedinačne dozvole, već uslovi koje propisuju “Vode Vojvodine”.

Naša je odgovornost da obezbedimo poštovanje tih uslova u smislu dnevne komunikacije sa delom vodoprivrednog preduzeća zaduženim za konkretan nasip u vezi trenutnog stanja nasipa (kada se proceni da nasip nije dovoljno suv, isti se ne koristi u ove svrhe), da se ni na jedan kamion ne utovari više od maksimalno određene količine trupaca, da se utovara jedan po jedan kamion, a da drugi čekaju na bezbednoj udaljenosti (kako bi se izbeglo koncentrisanje opterećenja na malom delu nasipa), da kamioni poštuju unapred određeni put za pristupanje kruni nasipa, pravac kretanja kamiona, put kojim natovareni kamioni silaze sa krune nasipa i slično”, odgovaraju u “Vojvodinašumama”.

U “Vodama Vojvodine” za 021.rs poručuju da su na fotografijama koje smo im dostavili – uočene pojedine nepravilnosti. 

“Budući da su iz fotografija sa terena koje ste nam poslali uočene pojedine nepravilnosti, poslat je zahtev Vodoprivrednom preduzeću ‘Dunav’ Bačka Palanka, koje je nadležno za spornu teritoriju, da izađu na konkretnu lokaciju i izvrše kontrolu. U slučaju bilo kakve štete, sanaciju po izdatim uslovima snosi JP ‘Vojvodinašume'”, kažu u “Vodama Vojvodine”.

Nebriga o osetljivim lokacijama koje nisu predviđene za ovakvu eksploataciju ne iznenađuje ni Novosadsku biciklističku inicijativu. 

“Ako je vizija i strategija nadležnih i građana Novog Sada takva da kruna nasipa bude korišćena u svrhe poput vožnje bicikla, odmora, rekreacije, alternativnog zelenog saobraćajnog koridora koji treba da bude bezbedan put za bicikliste između naselja, sa razlogom se pitamo zašto se tamo i dalje nalaze motorna vozila? Takođe, s obzirom na to da je konstrukcija puta po pravilu drugačija za tešku mehanizaciju i bicikle, nesumnjivo je da ovoliki obim aktivnosti nanosi štetu i da velika ulaganja u biciklističku infrastrukturu koja su vršena na toj deonici padaju u vodu, kaže predsednik NSBI Vladimir Zdravković.

Zloupotreba krune nasipa vrlo brzo će se “pročuti” i u međunarodnoj zajednici, koju Novi Sad teži da privuče atraktivnim stazama, smatra Nebojša Subić.

“Dovoljno je da nam par grupa stranaca prođe i prenese glas da je ta Eurovelo staza u stvari nebezbedna, a takve utiske dobijamo i mi u biciklističkom info-centru kada nam svrate turisti. Poznato je kako su ove situacije regulisane u Evropi”, navodi Subić.

Ova deonica završena je 2019. godine.

“Mislim da će ljubitelji biciklizma, zdravog života, uz Dunav i divnu prirodu moći istinski da uživaju. Nažalost, ima i nesavesnih ljudi koji su već krenuli kolima ovom stazom i apelujem na policiju da zaista drakonski kažnjava ljude koji ne poštuju osnovne civilizacijske norme, jer je ovo napravljeno za bicikliste”, poručio je po završetku radova gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević.

Od početka se ova staza, uprkos rampi, zloupotrebljava kao prečica za motorna vozila. O tome je naš portal pisao u više navrata, a zbog bahatih vozača reagovala je i saobraćajna policija.

Na pitanja 021.rs da li će biti reakcije i sada, u MUP-u nisu odgovorili.

Slično važi i za druge biciklističke deonice na nasipu, koje redovno zloupotrebljavaju razna vozila. Tako je bahati vozač pre dve godine na biciklističkoj stazi Futog – Čelarevo umalo pregazio dvoje biciklista, zaobilazeći ih u poslednjem trenutku, iako ih je primetio.

Originalni tekst: Gorica Nikolin – 021.rs

Slične vesti

categoryNovosti

Ko je nadležan?

02.01.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

U poslednjih par dana u Novom Sadu su se desile dve nezgode u kojima je povređeno dvoje naših sugrađana – biciklista. Pošto okolnosti u kojima su se povrede desile predstavljaju…

tag infrastruktura
Saznaj više
categoryAktivnosti

Grad razmatra probleme biciklista

08.01.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Istraživanje na temu mapiranje problema na biciklističkim stazama u Novom Sadu koje je realizovala Novosadska biciklistička inicijativa 2015. godine rezultovalo je sa preko 300 prepoznatih i fotodokumentovanih problema, njihovom analizom i preporukama za njihovo…

tag mapiranje infrastruktura
Saznaj više
categoryNovosti

Međunarodni dan bicikla – bici doručak, kritična masa, bici bioskop

27.05.2022.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Međunarodni dan bicikla obeležava se u svetu već četiri godine. Na 72. Sednici Generalne skupštine Ujedinjenih nacija 12. aprila 2018. godine, proglašen je međunarodni dan bicikla, koji se obeležava 3….

tag kritična masa bici doručak bici bioskop međunarodni dan bicikla
Saznaj više