Novosti

ABS u borbi protiv biciklista: Krivicu za stradanje svaljuju na žrtve!


U tekstu koji je Agencija za bezbednost saobraćaja objavila a u okviru kampanje “Gledaj da te vide, vozi se biciklom” koji je preneo Radio 021 kao i ostali lokalni i nacionalni mediji, navodi se povećanje broja poginulih biciklista na teritoriji Republike Srbije. Sa 37 poginulih 2022. godine, 2023. godine broj poginulih je skočio na 46, što jasno ukazuje na izostanak reakcije nadležnih državnih institucija na polju unapređenja bezbednosti biciklista u Srbiji.

Svetska zdravstvena organizacija (SZO) proglasila je pešake, bicikliste, vozače i putnike na motociklima i mopedima ranjivim kategorijama učesnika u saobraćaju na šta su ukazivala i mnogobrojna istraživanja koja dolaze iz Holandije, Danske, Austrije i drugih biciklistički razvijenih zemalja. Rizik za stradanje ovih kategorija u saobraćaju se povećava usled nepostojanja adekvatne infrastrukture namenjene pešacima i biciklistima, ali i usled kršenja zakona. Najčešći uzrok stradanja biciklista upravo jeste nepostojanje adekvatne infrastrukture, posebno van naseljenih mesta i činjenica da su biciklisti prinuđeni da se kreću kolovozom, rame uz rame sa automobilima, kamionima i autobusima, na putevima gde se razvijaju brzine i preko 80 km/h.

Brzina motornih vozila na putevima gde se kreću biciklisti i neadekvatno rastojanje prilikom preticanja biciklista ali i nepostojanje infrastrukture, presudni su faktori za stradanje biciklista.

U naseljenim mestima glavni uzrok za stradanje biciklista je osim nedostatka infrastrukture i oduzimanje prvenstva biciklistima i nepoštovanje njihovog kretanja ulicom. Najčešće konfliktne tačke su upravo na raskrsnicama gde se ukrštaju biciklističke staze i kolovoz, gde usled nepoštovanja biciklista i njihovog prvenstva dolazi do saobraćajnih nezgoda.

No sve ove naučno dokazane činjenice ne sprečavaju nadležne da krivicu za stradanje prebace na žrtve – pešake, bicikliste i decu. U sredini u kojoj se bicikl koristi kao primarno prevozno sredstvo, u gradu koji godinama u nazad razvija biciklističku infrastrukturu a biciklistički saobraćaj je u porastu, kao predstavnici civilnog sektora, ne možemo a da ne odreagujemo na ovakav tekst i kampanju čiji je narativ na bezbednostnoj opremi i prebacivanju krivice na žrtve. Biciklistička udruženja u Srbiji okupljena oko krovne organizacije Instituta urbane mobilnosti Srbije prošle su godine predlagala izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja a predlozi poput obaveznog rastojanja prilikom preticanja biciklista, uvođenje pojma zone biciklističke ulice, dvosmerno kretanje biciklista u jednosmernim ulicama, odbijeni su sa obrazloženjem da će biti uzeti u razmatranje nekom drugom prilikom. No svi ovi predlozi su upućeni kako bi se povećala bezbednost biciklista na ulicama Srbije i radi se o predlozima koji su već uveliko isprobani i implementirani u gradovima širom Evrope i za koje se ispostavilo da su funkcionalni u unapređenju bezbednosti saobraćaja. Neki od tih predloga poput dvosmernog kretanja biciklista u jednosmernim ulicama i kretanje biciklista u pešačkoj zoni brzinom kretanja pešaka su već implementirana i u Srbiji, a upravo se Novi Sad može pohvaliti kao pionir implementacije ovih rešenja, koja su se pokazala kao bezbedna za bicikliste.

Dvosmerno kretanje biciklista u jednosmernim ulicama moguće je u oko 20 ulica u Novom Sadu. Od implementacije 2016. godine, nije zabeležen niti jedan incident, a biciklisti se osećaju sigurnije kada ih vozači iz suprotnog smera vide.

No i pored toga, pojedini organi poput MUP-a i Agencije bezbednost saobraćaja konstantno odbijaju primenu kvalitetnih rešenja i unapređenje infrastrukture, a narativ njihovih kampanja o bezbednosti biciklista i pešaka krivicu prebacuje na žrtve forsiranjem zaštitne opreme – kaciga i reflektujućih prsluka. Nije nepoznato da reflektujući prsluci nemaju apsolutno nikakvu funkciju na otvorenom putu i ne doprinose bezbednosti biciklista, obzirom da vozači automobila prsluk na biciklistima ne mogu uočiti na vreme. Sa druge strane, Zakonom propisana svetla (napred belo, nazad crveno) i reflektujuće mačije oči na pedalama i točkovima bicikla su mnogo efikasnija i uočljivija. Međutim, nadležni konstantno forsiraju reflektujuće prsluke, pri tom ne sprovodeći kontrolu već dobre zakonske regulative – posedovanja svetala na biciklu.

Novosadska biciklistička inicijativa upućuje ozbiljnu kritiku povodom teksta kampanje i pozivamo sve relevantne institucije da se pre pokretanja bilo kakve kampanje posavetuju sa korisnicima i stručnjacima iz civilnog sektora iz oblasti urbane mobilnosti, pešačkog i biciklističkog saobraćaja i infrastrukture. Ovakve kampanje neće povećati bezbednost ranjivih kategorija u saobraćaju – pešaka, biciklista, dece i osoba sa invaliditetom, već će učiniti upravo suprotno: prebaciće krivicu i odgovornost za njihovo stradanje na njih same, dok će pravi krivci (nepoštovanje zakonske regulative od vozača motornih vozila, loša infrastruktura i loša zakonska regulativa) ostati nekažnjeni.

Slične vesti

categoryAktivnosti

Peticija za staze u Petrovaradinu

26.04.2024.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Grupa građana “Za Bolji Petrovaradin” u saradnji sa Udruženjem građana Novosadska biciklistička inicijativa, pokreće peticiju za izgradnju biciklističkih staza u Petrovaradinu. Nakon martovske Kritične mase koja je ukazivala na probleme…

tag infrastruktura peticija petrovaradin
Saznaj više
categoryNovosti

Pozorišni putopis Maje Pelević: Zašto je sloboda danas najskuplja reč?

06.08.2019.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Putopisno veče o Severnoj Koreji, dramaturškinje Maje Pelević, biće održano u vrtu poklon zbirke Rajka Mamuzića, na Trgu galerija, u četvrtak 8. avgusta u 21h. Bicikl možete da ostavite na…

Saznaj više
categoryDogađaji

Rekordna posećenost Kritične mase uvod u drugi dan festivala

02.01.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Prvi dan festivala je ostao u pamćenju mnogima – oko 750 biciklista i biciklistkinja vozilo je Kritičnu masu ulicama Novog Sada, što je apsolutni rekord! Završetak u Quarteru je ispraćen…

tag kritična masa biciklana fest
Saznaj više