Izlaz biciklističke staze iz grada Arnhema, Holandiji

U Evropi spuštanje brzine u naseljima na 30 km/h

Prema predlogu koji je izašao iz Predstavničkog doma Kraljevine Holandije, trenutno dozvoljena maksimalna brzina u naseljima od 50 km/h biće smanjena na 30 km/h, a istim putem ide i Kraljevina Španija. Cilj predloga je umiriti saobraćaj u naseljima i smanjiti broj stradalih na putevima, u skladu sa Stokholmskom deklaracijom. 

U Holandiji, trenutno je brzina od 50 km/h po pravilu najveća dozvoljena brzina u naseljima. Većina Predstavničkog doma u utorak je odobrila plan za uvođenje standardnog ograničenja brzine od 30 km/h unutar "izgrađenog područja".

Ipak, ostavlja se mogućnost primene nekoliko izuzetaka koje su predložile stranke GroenLinks i SGP. Stranke se nadaju da će se smanjenjem brzine u naseljima smanjiti broj poginulih na putevima. Prema predlagačima, izuzeci od pravila bi uključili neke puteve uz uslov „ako je bezbedno“. Zajedno sa opštinama i Institutom za istraživanje bezbednosti na putevima bi se utvrđivalo koja mesta mogu biti izuzeta od novog pravila.

Deca, pešaci i biciklisti naročito imaju male šanse da prežive maksimalnu brzinu prilikom nezgode, kaže poslanica Suzan Kruger iz stranke GroenLinks, koja je iznela predlog zajedno sa predstavnikom stranke SGP Krisom Stoferom.

Gradovi Oslo i Helsinki već su uveli smanjenje brzine i u ta dva grada nijedan biciklista ili pešak nije umro 2019. godine, piše Kruger na veb stranici svoje stranke.

U Holandiji je u 2019. godini poginulo 203 biciklista i 49 pešaka, pokazali su podaci holandske statistike, dok je u saobraćajnim nezgodama smrtno stradala 661 osoba.

Trendseterska Stokholmska deklaracija - 30 km/h ograničenje brzine univerzalna potreba? 

Na konferenciji održanoj u Februaru u Stokholmu, ministri i eksperti iz 130 zemalja okupili su se u prestonici Švedske sa ciljem da postave nove ciljeve u bezbednosti saobraćaja za sledeću deceniju. Zaključci su izneti u Stokholmskoj deklaraciji, koja predstavlja spisak od 18 odluka čiji je cilj da prepolovi broj žrtava nastalih usled saobraćajnih nezgoda. Sa druge strane, cilj deklaracije je da poveže bezbednost saobraćaja sa održivim razvojem. 

Prema deklaraciji postavljanje ograničenja brzine od 30 km/h bi trebalo da postane "novo normalno" u svakom ambijentu gde se automobili, biciklisti i pešaci često susreću. Rezolucija br. 11 poziva na fokus na upravljanje brzinom, uključujući i snažniju primenu zakona u sprečavanju prekoračenja dozvoljene brzine i propisivanje maksimalne dozvoljene brzine na putu od 30 km/h u područjima gde se ranjivi učesnici u saobraćaju i vozila mešaju predvidljivo i često, osim gde postoje snažni dokazi da su veće brzine dozvoljene, uz uvažavanje da će napori u spuštanju brzine imati benefite po kvalitet vazduha i klimatske promene uz doprinos smanjenju smrti i povreda u drumskom saobraćaju.  

Deklaracijom su postavljeni jasni i nedvosmisleni ciljevi da je usvajanje 30 km/h ograničenja neophodno u gradskim i seoskim ulicama gde ljudi žive, rade, igraju se i trguju. Istraživanja pokazuju da bi uvođenje ovih ograničenja unapredilo ne samo bezbednost saobraćaja, već i kvalitet vazduha. Ujedno, da bi bile efektivno kretanje u područjima sa 30 km/h ograničenjem brzine, dizajn infrastrukture mora biti takav da fizički utiče na sprovođenje ograničenja - platoi na putu, suženja i druge prepreke su očekivane u takvim situacijama. 

Povećan broj nezgoda sa dostavnim vozilima - Španija spušta ograničenje na 30 km/h 

U 2019. godini Španija je zabeležila smanjen broj saobraćajnih nezgoda sa ukupno 1.775 nastradalih, ali je ujedno i prvi put u poslednjih devet godina da je zabeležno da je veći broj pešaka, biciklista i motociklista poginuo u saobraćajnim nezgodama nego u četvorotočkašima. U Španiji naročito vlada zabrinutost zbog većeg broja saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju dostavna vozila u poslednjih nekoliko godina - porast broja nezgoda od gotovo 70% koja izazivaju dostavna vozila u španskim gradovima je dodatni povod ograničenja. 

Zamenica direktora Uprave za saobraćaj, Suzana Gomez izjavila je na konferenciji u Saragosi da je u pripremi kraljevski dekret kojim će brzina u španskim gradovima biti ograničena na 30 km/h, sugerišući da se po potrebi može i dodatno spustiti. 

"Brzina ubija i treba da razmotrimo da je brzina od 20 km/h možda prihvatljivija u gradovima", Gomezova je rekla novinarima, pominjući London kao primer grada u kome je smanjena brzina na glavnim putevima u pokušaju da se smanji broj poginulih u saobraćaju. Ovu mogućnost najavio je i direktor španske Uprave za saobraćaj Pere Navarro početkom godine u Stokholmu. 

Ograničenja u kretanju uvedena usled epidemije koronavirusa su naročito doprinela sve većoj rasprostranjenosti službi dostave. Smatra se i da nije problem isključivo u dostavnim vozilima - porast broja bicikala, skutera motocikala i električnih skutera podrazumeva da se ne može tako lako manevrisati u takvom ambijentu. Novi španski propisi podrazumevaju i kategorizaciju vozila za ličnu mobilnost na način kojim se definiše koja vozila mogu da prevoze robu do ukupne težine 350 kg. Cilj je da se uredi "dostava poslednjeg kilometra" u urbanim centrima i da se na taj način više zaštite pešaci. 

U Srbiji je podrazumevana dozvoljena brzina na putevima u naseljima 50 km/h.