Primedbe na plan Futoškog puta: više zelenila i bolji biciklistički saobraćaj
Plan generalne regulacije opštegradskog centra južno od Futoškog puta u Novom Sadu našao se na javnom uvidu predviđa osim visokih stambeno-poslovnih objekata i jednu novinu. U planu je izgradnja režijske saobraćajnice sa kosim parkinzima od Ulice Koči Ivana do Ulice Bogana Šuputa. Izgradnjom ove dodatne odnosno režijske saobraćajnice očekuje se veći intenzitet motornog saobraćaja, a Novosadska biciklistička inicijativa uputila je primedbe i predloge na ovaj plan koje se odnose na planiranje režijske saobraćajnice i uličnih parkinga. Nekoliko je razloga da se ova režijska saobraćajnica ne planira:
- Ekološki benefiti koje zeleni zaštitni pojas saobraćajnice pruža (smanjenje zagađenja vazduha od frekventnog saobraćaja, povećanje urbanog biodiverziteta, smanjenje efekta toplotnog ostrva, prikuplanje CO2 i smanjenje rizika od poplava, poboljšanje energetske efikasnosti lokalnih objekata – prema nekim istraživanjima oko 30%) deo su usklađivanja i pametnog povezivanja saobraćajne i zelene površine, sa ciljem postizanja ravnoteže između saobraćajnih potreba i očuvanih zelenih površina u gradu. Ovom prilikom smatramo da su ekološki benefiti zelenih površina očigledni i da ih nije potrebno posebno dokazivati.
- Poboljšanje psihofizičkog zdravlja stanovništva, od kojih je naročito značajno istraživanje Univerziteta u Mičigenu koje ukazuje da stariji ljudi koji žive u okruženju sa više zelenila imaju nižu stopu smrtnosti i bolje mentalno zdravlje; istraživanje objavljeno u časopisu Environmental Helath Perspectives utvrdilo je da prisustvo zelenila smanjuje depresiju i anksioznost kod gradskog stanovništva; istraživanje Univerziteta u Ilinoju pokazalo je da je prisustvo zelenila i drveća povezano sa smanjenjem fizioloških pokazatelja stresa, kao što je nivo kortizola.
- Očuvanje i razvoj estetike gradskih prostora – drvoredi i zeleni pojas saobraćajnice doprinose prirodnoj lepoti prostora svojim teksturama i oblicima, dok su poslednje rekonstrukcije trotoara i biciklističkih staza pokazale da ovaj prostor, pravilno uređen, u percepciji stanovnika približava funkciji promenade. Za Novosađane drvored monumentalnih platana i zelenilo predstavljaju istorijski prepoznatljiv reper zapadnog ulaza u Novi Sad koji naglašava ulicu, čineći je bogatijom, ističući lepotu dobro uklopljene arhitekture u pozadini krošnje platana. Hlad i senka stvaraju kvalitetan prostor prijatan za boravak i kretanje ljudi u letnjim mesecima.
- Podstiče održivu mobilnost i promoviše bicikliranje i pešačenje – pravac Jevrejska ulica – Futoška ulica – Futoški put – Novosadski put, predstavlja značajan pravac kretanja ne samo motornog saobraćaja, već i pešačkog i biciklističkog, od Futoga i Veternika ka samom centru Novog Sada. Zeleni pojas delimično ublažava prisutne negativne efekte motornog saobraćaja, ali i sam po sebi čini ambijent prijatnijim za kretanje za pešake i bicikliste (naročito u toplijem delu godine).
- Izgradnja uličnog parkinga za putnička motorna vozila bi dodatno uticala na degradiranje postojećeg drvoreda, dok bi održavanje putne infrastrukture u blizini drveća postalo zahtevno (finansijski i tehnički) usled razgranatog korenog sistema.
- Izgradnjom uličnih parkinga i povećanjem intenziteta motornog saobraćaja na ovoj mikrolokaciji došlo bi do smanjene bezbednosti ranjivih učesnika u saobraćaju, obzirom da su planirana mnogobrojna ukrštanja režijske saobraćajnice sa biciklističkim i pešačkim stazama. Da bi se izbegla ova ukrštanja potrebno je ukloniti režijsku saobraćajnicu i ulične parkinge.
- Od ulice Koči Ivana do Banijske, objekti imaju rešena i obeležena parkirališta za putnička motorna vozila na parceli, koja nisu prikazana u nacrtu, te smatramo da se ovde bilo kakvo dodatno planiranje parkiranja za putnička motorna vozila na javnim površinama vrši neodrživo, na uštrb drugih potrebnih sadržaja, u ovom slučaju naročito zelenih površina.
- Masovno nepoštovanje saobraćajnih propisa već imamo priliku da vidimo ispred Futoškog puta 93, gde se vozači putničkih motornih vozila redovno parkiraju ili kreću trotoarom i biciklističkom stazom da bi se parkirali na privremeni parking i posetili obližnje objekte i lokale.
Predlažemo da se umesto režijske saobraćajnice sa parkinzima za automobile planiraju zelene površine, parkirališta za bicikle, prostori za stanice za iznajmljivanje bicikala, urbani mobilijar namenjen kretanju pešaka i slično.
Slične vesti
Jesenjim biciklistima deljena svetla i mačje oči
Biciklisti su uslovima smanjene vidljivosti naročito ranjivi i teže uočljivi: zakon obavezuje da biciklista noću i u uslovima smanjene vidljivosti ima belo svetlo napred, crveno nazad. U Novom Sadu je…
Prva decenija Novosadske biciklističke inicijative i kako vidimo budućnost
Novosadska biciklistička inicijativa ove godine puni 10 godina borbe za bolju biciklističku infrastrukturu, veću bezbednost biciklista u saobraćaju, zdraviji vazduh i popularizaciju vožnje bicikla u Novom Sadu. Sa našim naporima…
Električni bicikli izostavljeni iz državnih subvencija
U borbi protiv zagađenja životne sredine i sa ciljem poboljšanja kvaliteta vazduha, Vlada Republike Srbije je od marta 2020. godine počela sa subvencionisanjem nabavke novih električnih i hibridnih motornih vozila…