Novosti

Primedbe na plan Futoškog puta: više zelenila i bolji biciklistički saobraćaj


Plan generalne regulacije opštegradskog centra južno od Futoškog puta u Novom Sadu našao se na javnom uvidu predviđa osim visokih stambeno-poslovnih objekata i jednu novinu. U planu je izgradnja režijske saobraćajnice sa kosim parkinzima od Ulice Koči Ivana do Ulice Bogana Šuputa. Izgradnjom ove dodatne odnosno režijske saobraćajnice očekuje se veći intenzitet motornog saobraćaja, a Novosadska biciklistička inicijativa uputila je primedbe i predloge na ovaj plan koje se odnose na planiranje režijske saobraćajnice i uličnih parkinga. Nekoliko je razloga da se ova režijska saobraćajnica ne planira:

  1. Ekološki benefiti koje zeleni zaštitni pojas saobraćajnice pruža (smanjenje zagađenja vazduha od frekventnog saobraćaja, povećanje urbanog biodiverziteta, smanjenje efekta toplotnog ostrva, prikuplanje CO2 i smanjenje rizika od poplava, poboljšanje energetske efikasnosti lokalnih objekata – prema nekim istraživanjima oko 30%) deo su usklađivanja i pametnog povezivanja saobraćajne i zelene površine, sa ciljem postizanja ravnoteže između saobraćajnih potreba i očuvanih zelenih površina u gradu. Ovom prilikom smatramo da su ekološki benefiti zelenih površina očigledni i da ih nije potrebno posebno dokazivati.
  2. Poboljšanje psihofizičkog zdravlja stanovništva, od kojih je naročito značajno istraživanje Univerziteta u Mičigenu koje ukazuje da stariji ljudi koji žive u okruženju sa više zelenila imaju nižu stopu smrtnosti i bolje mentalno zdravlje; istraživanje objavljeno u časopisu Environmental Helath Perspectives utvrdilo je da prisustvo zelenila smanjuje depresiju i anksioznost kod gradskog stanovništva; istraživanje Univerziteta u Ilinoju pokazalo je da je prisustvo zelenila i drveća povezano sa smanjenjem fizioloških pokazatelja stresa, kao što je nivo kortizola.
  3. Očuvanje i razvoj estetike gradskih prostora – drvoredi i zeleni pojas saobraćajnice doprinose prirodnoj lepoti prostora svojim teksturama i oblicima, dok su poslednje rekonstrukcije trotoara i biciklističkih staza pokazale da ovaj prostor, pravilno uređen, u percepciji stanovnika približava funkciji promenade. Za Novosađane drvored monumentalnih platana i zelenilo predstavljaju istorijski prepoznatljiv reper zapadnog ulaza u Novi Sad koji naglašava ulicu, čineći je bogatijom, ističući lepotu dobro uklopljene arhitekture u pozadini krošnje platana. Hlad i senka stvaraju kvalitetan prostor prijatan za boravak i kretanje ljudi u letnjim mesecima.
  4. Podstiče održivu mobilnost i promoviše bicikliranje i pešačenje – pravac Jevrejska ulica – Futoška ulica – Futoški put – Novosadski put, predstavlja značajan pravac kretanja ne samo motornog saobraćaja, već i pešačkog i biciklističkog, od Futoga i Veternika ka samom centru Novog Sada. Zeleni pojas delimično ublažava prisutne negativne efekte motornog saobraćaja, ali i sam po sebi čini ambijent prijatnijim za kretanje za pešake i bicikliste (naročito u toplijem delu godine).
  5. Izgradnja uličnog parkinga za putnička motorna vozila bi dodatno uticala na degradiranje postojećeg drvoreda, dok bi održavanje putne infrastrukture u blizini drveća postalo zahtevno (finansijski i tehnički) usled razgranatog korenog sistema.
  6. Izgradnjom uličnih parkinga i povećanjem intenziteta motornog saobraćaja na ovoj mikrolokaciji došlo bi do smanjene bezbednosti ranjivih učesnika u saobraćaju, obzirom da su planirana mnogobrojna ukrštanja režijske saobraćajnice sa biciklističkim i pešačkim stazama. Da bi se izbegla ova ukrštanja potrebno je ukloniti režijsku saobraćajnicu i ulične parkinge.
  7. Od ulice Koči Ivana do Banijske, objekti imaju rešena i obeležena parkirališta za putnička motorna vozila na parceli, koja nisu prikazana u nacrtu, te smatramo da se ovde bilo kakvo dodatno planiranje parkiranja za putnička motorna vozila na javnim površinama vrši neodrživo, na uštrb drugih potrebnih sadržaja, u ovom slučaju naročito zelenih površina.
  8. Masovno nepoštovanje saobraćajnih propisa već imamo priliku da vidimo ispred Futoškog puta 93, gde se vozači putničkih motornih vozila redovno parkiraju ili kreću trotoarom i biciklističkom stazom da bi se parkirali na privremeni parking i posetili obližnje objekte i lokale.

Predlažemo da se umesto režijske saobraćajnice sa parkinzima za automobile planiraju zelene površine, parkirališta za bicikle, prostori za stanice za iznajmljivanje bicikala, urbani mobilijar namenjen kretanju pešaka i slično.

Slične vesti

categoryNovosti

O prslucima

08.01.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Novi tekst Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima koji predlaže obavezu nošenja svetloodbojnog prsluka za vreme vožnje bicikla noću i u uslovima smanjene vidljivosti,…

tag prsluci
Saznaj više
categoryAktivnosti

Kritična masa i najzanimljivije fotografije

06.10.2020.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Poslednjeg petka u septembru održana je jedina biciklistička Kritična masa u Novom Sadu. Uprkos svežem vremenu i proticanju kiše, na startu se okupilo gotovo 400 biciklista na 14 kilometara dugu…

tag kritična masa opens pogon19 fotografije
Saznaj više
categoryNovosti

Holandskom diplomati koji vožnjom bicikla pomaže roditelje dece obolele od raka ukraden bicikl

09.01.2018.
Autor: Novosadska Biciklistička Inicijativa

Holandskom diplomati u Beogradu Ivaru Skirsu (Ivar Scheers) koji promotivnom vožnjom bicikla od Holandije do Srbije pomaže nacionalno udruženje roditelja dece obolele od raka NURDOR ukraden je bicikl. Bicikl čija je procenjena…

tag krađa bicikla
Saznaj više