Da li je potrebno zameniti NSBike sistem?
Ukoliko vam je bicikl pokvaren, ne želite da ga kupite ili ste u turističkoj poseti Novom Sadu, rentiranje bicikla je prava opcija za vas. U Novom Sadu je NSBike javni servis za iznajmljivanje bicikala počeo sa radom u julu 2011. godine – kako se pokazao do sada?
Iskusniji korisnici se sećaju: iznajmljivanje bicikala bilo je “ručno”, da bi dve godine kasnije sistem bio automatizovan i dostigao broj od ukupno 7 stanica sa nadstrešnicama. U startu bicikli sive boje deklarisane nosivosti 90 kg, sa ugrađenim korpama nosivosti 4 kg, postali su prepoznatljivi i javnost je nagađala da li su opremljeni “lokatorima” zbog kojih kradljivci drže prste dalje od njih.
Pored prepoznatljivih sivih gradskih bicikala, u floti su se našli plavi bicikli iz kampanje “Zajednici zajedno”, 5 električnih bicikala koji nisu u upotrebi, crveni “Galaxy” bicikli, a od 2023. godine i crveni bicikl brendirani sa bojama i logoima JKP “Parking Servis” proizvođača “Capriolo”. Nova tura bicikala, osim što ne spada u bicikle konstruisane za komercijalnu eksploataciju sadrži i jeftine komponente poput svetla na baterije, umesto standardne savremene diname u točku.
Prema dostupnim informacijama, za održavanje oko 300 bicikala je do 2020. godine izdvajano oko 800.000 dinara godišnje, dok je ukupan petogodišnji prihod od sistema iste godine procenjen na nešto više od 5 miliona dinara. Od 2018. godine, novosadskim biciklistima je dostupna i sezonska pretplata, kojom stiču mogućnost da koriste bicikl svakog dana u trajanju do dva sata i postojalo je očekivanje da će ovaj pristup podstaći ljude koji idu na posao biciklom da koriste NSBike svakodnevno.
Krajem 2022. godine je izneta kritika na račun celog sistema, gde je kupovina 130 bicikala koštala 90 miliona dinara, a objavljeno je da sistem ima svega 6.000 korisnika, od čega nije jasno koliko je korisnika aktivno.
Prilikom prvog predstavljanja sistema procenjeno je da je optimalan broj stanica za Novi Sad 60, kako bi u svakom delu grada postojala mogućnost da se bicikl iznajmi ili vrati. NSBike trenutno u Novom Sadu ima svega 16 stanica, sa dinamikom postavljanja jedne stanice godišnje. Naši sugrađani su kao najveću prednost istakli pristupačnu cenu iznajmljivanja. Sa druge strane negativno su ocenjivali loše stanje bicikala, zastareo i komplikovan način iznajmljivanja i najočiglednije – slaba pokrivenost. Pravila su nepovoljnija za turiste, odnosno lica koja nisu državljani Srbije, pa pored troška izrade kartice i iznajmljivanja, moraju položiti depozit od 5.000 dinara.
Šta je potrebno učiniti da se stvari promene?
Iako većina sličnih i uspešnih sistema ne spada u profitabilne, zbog benefita koji donose lokalnoj zajednici vlasti se opredeljuju za podsticanje njihovog rasta.
Nezvanična procena je da bi sistem sa dovoljnim brojem stanica i odgovarajućih bicikala za grad veličine Novog Sada koštao oko milion eura, ali i da bi benefiti za grad bili veliki – manje zagađenja i zagušenja saobraćaja, aktivnije stanovništvo i življa privreda, manje potrebe za parkingom su samo neke od koristi zbog kojih se veliki gradovi opredeljuju za snažnu podršku biciklianju.
Da bi NSBike bio uspešan, mora imati uvek dostupne ispravne bicikle, predviđene za uslove izuzetne eksploatacije, stajanje na otvorenom i jednostavan sistem iznajmljivanja. Ako je sistem namenjen turistima, iznajmljivanje mora biti maksimalno pojednostavljeno, što savremeni sistemi već imaju – kreditna kartica ili mobilna aplikacija su daleko zgodniji od kartice po koju morate sa železničke stanice otići u centar ili do Kvantaša. Kada su u pitanju savremeniji trendovi, električnih i smart bicikala, potreba za njima će sve više rasti kako se novosadska biciklistička infrastruktura bude širila na sremsku, brdovitu stranu grada.
Iako ne znamo kakva je mogućnost povezivanja sistema NSBike i SUBike iz Subotice, u Beogradu ne postoji nastavak ovog sistema. Kompanija Helbiz koja je u aprilu 2022. godine najavljena kao nov igrač na polju urbane mobilnosti u Beogradu, niti je do sada postavila stanice za rentiranje bicikala niti je taj sistem kompatibilan sa NSBike.
Da kraj glavoboljama ne bude blizu, staraju se predlozi izmena u saobraćajnoj politici. Uvođenje obaveznih kaciga i prsluka za bicikliste i trotinetaše se pokazalo kao poseban problem za velike sisteme za rentiranje koji su automatizovani, kako iz logističkih, tako iz sanitarnih razloga. Po letnjem danu, malo korisnika je voljno da na glavu stavi znojavu kacigu ili prsluk koji je prethodno koristilo stotine ljudi, a kompanije koje održavaju ove sisteme, da ulaze u dodatne troškove.
Kada je u pitanju sudbina NSBike, preostaju nam dva zaključka: NSBike sistem rentiranja i uz postojeću podršku potpuno zaostaje u razvoju i kvalitetu u odnosu na slične sisteme. Korisničko iskustvo je na prvom mestu i malo šta je dobro i stimulišuće kada se opredelite da ovim biciklom idete na posao i u 7 ujutru vidite da na stanici stoji samo jedan bicikl sa izduvanom gumom ili treba noću da se vratite, sa neispravnim svetlom.
Slične vesti
Podrška aktivistima u Beogradu i osuda napada
Povodom trenutnih protesta biciklista i biciklistkinja u Beogradu i pokušanih napada na aktiviste i aktivistkinje, biciklistička udruženja i inicijative iz Beograda, Novog Sada, Niša i Šapca upućuju javnosti zajedničko saopštenje…
Novi Sad dobija prvi spratni parking za bicikle: Ugovorena izgradnja vredna pet miliona dinara
Ovaj parking će se graditi iza Fruškogorske 9, odnosno uz Naučno-tehnološki park, a pre Studentskog doma. Posao je vredan malo više od pet miliona dinara sa PDV-om, što je za…
Promocija nove usluge Američkog kutka “Knjigocikl”
Najnovija inicijativa Američkog kutka Novi Sad, pokretanje usluge besplatne dostave knjiga nepokretnim i slabo pokretnim osobama, biće predstavljena u Kutku u utorak, 5. decembra od 18:30h. Usluga će se vršiti…