Novosti

Da li je dozvoljeno držati bicikl u hodniku zgrade?


Kao i ostala prevozna sredstva, najveći deo vremena vaš bicikl provešće – parkiran. U gradu kao što je Novi Sad, gde ne tako mali broj biciklista živi po zgradama, opravdano se postavlja pitanje gde treba odložiti bicikl kada se ne koristi? 

Planiranje kolektivnog života u zgradama je u prošlom veku (tačnije eri Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije) funkcionisalo u Novom Sadu drugačije. Manji broj automobila značio je i manji broj potrebnih parkinga, pa se gužva na ulici nije činila toliko velika. Zbog toga “starija generacija” pamti više zelenila na ulicama, dečju buku na poljanama i komšije koje ponekad provode vreme ispred zgrade. 

Sa druge strane, zgradama su dodavane različite “funkcionalnosti” i prostorije koje mogu svi stanari da koriste: podrumi, tavani, zajednički vešeraji, biciklane. Neke zgrade (uglavnom “vojne”) imale su čak izgrađena sopstvena skloništa, koja su bila u upotrebi 1999. godine prilikom bombardovanja. 

ŠTA SU “BICIKLANE”? 

Za one koji ne znaju, “biciklane” su prostorije koje su predviđene za odlaganje bicikala i prepoznatljive su u “staroj gradnji” u Novom Sadu. Ove prostorije su najčešće veličine do 20 kvadrata i nalaze se u prizemlju zgrade, blizu izlaza. Bicikli nisu zauzimali mnogo prostora spram veličine zgrade, očekivala se svakodnevna upotreba i često su kačeni vertikalno. Pravo na ključ od “biciklane” imao je svaki stanar.  

U Vojvodini se do početka devedesetih poštovalo pravilo da zgrade imaju biciklane, zahvaljujući pokrajinskim propisima, ali je to pravilo napušteno tokom devedesetih kada je ukinuta autonomija pokrajine i kada su pokrajinske propise nasledili republički. Tokom nastale krize devedesetih, stanari su se dovijali da prikupe sredstva za održavanje zgrada tako što su biciklane adaptirali u poslovne prostorije i izdavali ih i prodavali.

Bicikli su se najvećim delom tada preselili u hodnike zgrada, podrume i stanove, a oni hrabriji ih drže na ulici. Broj biciklista počeo je da opada, da bi u “biciklističkom gradu” oko 2009. godine dosegao svega 2,5% biciklista u saobraćaju. Nakon decenije promotivnih aktivnosti, medijske podrške i ulaganja, Novi Sad ima preko 40.000 redovnih biciklista – i nedovoljno “biciklana” i parkinga za bicikle. 

Prema sadašnjim pravilima gradnje stambenih zgrada, rešavanje parkiranja se odnosi na parkiranje za automobile. Investitori, kojima je kvadrat stambenog prostora najisplativiji i najvažniji, većinom se ne trude da se bave bilo kakvim dodatnim funkcijama zgrade. Sa druge strane, urbanisti bez odgovarajućeg propisa nisu u mogućnosti da obavežu investitore na izgradnju biciklane.  

Svako ko smatra da bi investitore trebalo obavezati da grade biciklane, može da pošalje mejl i predloži izmenu pravilnika Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Gde parkirati bicikl? Foto: T. Simić (NSBI)

ODLAGATI BICIKL U HODNIKU ZGRADE ILI NE? 

Prema važećim komunalnim propisima, odgovor je jednostavan – držanje bicikla u hodniku zgrade nije dozvoljeno. Na terasama, balkonima, lođama i zajedničkim hodnicima nije dozvoljeno držati i gomilati stvari kao što su otpad, stari nameštaj, ogrevni materijal i “slično”. Ukratko – u hodniku se nalazi samo ono što mora tu da se nalazi (najčešće protivpožarni aparati). Najznačajniji razlog za ovakvu obavezu krije se upravo u zaštiti od požara – po gustom dimu dovoljno je teško naći izlaz i bez predmeta za koje zapinjemo. 


Za držanje bicikala u hodniku zgrade u Novom Sadu predviđena je kazna od 10.000 dinara, a kontrolu sprovodi komunalni inspektor. Ipak, ponekad je moguće da se stanari dogovore da promene namenu dela zajedničkih prostorija i naprave biciklanu. 

Osim što je zabranjeno, čuvanje bicikla u hodniku ima još jednu veliku manu – izvesno je da će biti ukraden, ma koliko dobru zaštitu koristili. Čak i najskuplji lanac i katanac za bicikl mogu se savladati ukoliko kradljivac ima dovoljno vremena i ukoliko ga niko ne uznemirava. 

Zato preporučujemo da bicikle čuvate tamo gde će biti sigurni i neće smetati drugima: u garažama, biciklanama ili stanovima. 🙂

Slične vesti

categoryDogađaji

Kritična masa: “Dan bez automobila” i tribina “Biciklisti pitaju grad”

19.09.2022.
Autor: Vladimir Zdravković

Svake godine uoči Evropske nedelje mobilnosti, imamo taj jedan specijalan dan, a to je “Dan bez automobila”. Uoči obeležavanja tog dana, planiramo par aktivnosti da uradimo, naravno jedna od njih…

tag kritična masa biciklisti pitaju grad evropska nedelja mobilnosti
Saznaj više
categoryDogađaji

Evropska nedelja mobilnosti – Bici radionica

14.09.2022.
Autor: Marko Mazalica

16. septembra, počinje već tradicionalna Evropska nedelja mobilnosti, nedelja tokom koje mnogi evropski gradovi podstiču svoje građane da u svrhu smanjenja zagađenja i globalnog zagrevanja, koriste alternativne vrste prevoza. Kao…

tag evropska nedelja mobilnosti radionica
Saznaj više
categoryDogađaji

Prva nacionalna biciklistička konferencija

26.09.2022.
Autor: Vladimir Zdravković

Ubrzo nakon završetka Evropske nedelje mobilnost, i obeležavanja Dana bez automobila, aktivnosti i dešavanja definitivno ne manjkaju. Ovoga puta u fokus nam dolazi Prva nacionalna biciklistička konferencija, koja će se…

tag konferencija
Saznaj više