
Da li je dozvoljeno držati bicikl u hodniku zgrade?
Kao i ostala prevozna sredstva, najveći deo vremena vaš bicikl provešće – parkiran. U gradu kao što je Novi Sad, gde ne tako mali broj biciklista živi po zgradama, opravdano se postavlja pitanje gde treba odložiti bicikl kada se ne koristi?
Planiranje kolektivnog života u zgradama je u prošlom veku (tačnije eri Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije) funkcionisalo u Novom Sadu drugačije. Manji broj automobila značio je i manji broj potrebnih parkinga, pa se gužva na ulici nije činila toliko velika. Zbog toga “starija generacija” pamti više zelenila na ulicama, dečju buku na poljanama i komšije koje ponekad provode vreme ispred zgrade.
Sa druge strane, zgradama su dodavane različite “funkcionalnosti” i prostorije koje mogu svi stanari da koriste: podrumi, tavani, zajednički vešeraji, biciklane. Neke zgrade (uglavnom “vojne”) imale su čak izgrađena sopstvena skloništa, koja su bila u upotrebi 1999. godine prilikom bombardovanja.
ŠTA SU “BICIKLANE”?
Za one koji ne znaju, “biciklane” su prostorije koje su predviđene za odlaganje bicikala i prepoznatljive su u “staroj gradnji” u Novom Sadu. Ove prostorije su najčešće veličine do 20 kvadrata i nalaze se u prizemlju zgrade, blizu izlaza. Bicikli nisu zauzimali mnogo prostora spram veličine zgrade, očekivala se svakodnevna upotreba i često su kačeni vertikalno. Pravo na ključ od “biciklane” imao je svaki stanar.
U Vojvodini se do početka devedesetih poštovalo pravilo da zgrade imaju biciklane, zahvaljujući pokrajinskim propisima, ali je to pravilo napušteno tokom devedesetih kada je ukinuta autonomija pokrajine i kada su pokrajinske propise nasledili republički. Tokom nastale krize devedesetih, stanari su se dovijali da prikupe sredstva za održavanje zgrada tako što su biciklane adaptirali u poslovne prostorije i izdavali ih i prodavali.
Bicikli su se najvećim delom tada preselili u hodnike zgrada, podrume i stanove, a oni hrabriji ih drže na ulici. Broj biciklista počeo je da opada, da bi u “biciklističkom gradu” oko 2009. godine dosegao svega 2,5% biciklista u saobraćaju. Nakon decenije promotivnih aktivnosti, medijske podrške i ulaganja, Novi Sad ima preko 40.000 redovnih biciklista – i nedovoljno “biciklana” i parkinga za bicikle.
Prema sadašnjim pravilima gradnje stambenih zgrada, rešavanje parkiranja se odnosi na parkiranje za automobile. Investitori, kojima je kvadrat stambenog prostora najisplativiji i najvažniji, većinom se ne trude da se bave bilo kakvim dodatnim funkcijama zgrade. Sa druge strane, urbanisti bez odgovarajućeg propisa nisu u mogućnosti da obavežu investitore na izgradnju biciklane.
Svako ko smatra da bi investitore trebalo obavezati da grade biciklane, može da pošalje mejl i predloži izmenu pravilnika Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

ODLAGATI BICIKL U HODNIKU ZGRADE ILI NE?
Prema važećim komunalnim propisima, odgovor je jednostavan – držanje bicikla u hodniku zgrade nije dozvoljeno. Na terasama, balkonima, lođama i zajedničkim hodnicima nije dozvoljeno držati i gomilati stvari kao što su otpad, stari nameštaj, ogrevni materijal i “slično”. Ukratko – u hodniku se nalazi samo ono što mora tu da se nalazi (najčešće protivpožarni aparati). Najznačajniji razlog za ovakvu obavezu krije se upravo u zaštiti od požara – po gustom dimu dovoljno je teško naći izlaz i bez predmeta za koje zapinjemo.
Za držanje bicikala u hodniku zgrade u Novom Sadu predviđena je kazna od 10.000 dinara, a kontrolu sprovodi komunalni inspektor. Ipak, ponekad je moguće da se stanari dogovore da promene namenu dela zajedničkih prostorija i naprave biciklanu.
Osim što je zabranjeno, čuvanje bicikla u hodniku ima još jednu veliku manu – izvesno je da će biti ukraden, ma koliko dobru zaštitu koristili. Čak i najskuplji lanac i katanac za bicikl mogu se savladati ukoliko kradljivac ima dovoljno vremena i ukoliko ga niko ne uznemirava.
Zato preporučujemo da bicikle čuvate tamo gde će biti sigurni i neće smetati drugima: u garažama, biciklanama ili stanovima. 🙂
Slične vesti
Biciklom prešli 17.000 kilometara da vide sina kako se takmiči
Nakon godinu i 17.000 kilometara vožnje bicikla, švajcarski bračni par je stigao u Pjongčang kako bi gledao svog sina na Zimskim olimpijskim igrama. Otac i maćeha švajcarskog slobodnog skijaša Miše…
Od početka godine upućeno nekoliko desetina predloga i primedbi za unapređenje biciklističke infrastrukture i saobraćaja
Novosadska biciklistička inicijativa je od početka godine nadležnim institucijama Grada Novog Sada uputila više desetina predloga za unapređenje biciklističkog saobraćaja i infrastrukture i unapređenja bezbednosti biciklista. Početkom godine Gradskoj upravi…
Novi Sad prvi kreće sa podsticajima za kupovinu bicikala
Prošlo je nešto više od godinu dana kako je Novosadska biciklistička inicijativa uputila predlog Ministarstvu zaštite životne sredine i Vladi Republike Srbije da subvencionišu kupovinu bicikala. Ministar Trivan je tada uputio apel lokalnim samoupravama da započnu…